דברי מבוא

עמוד:14

עליון על כל הגויים 14 תגובת חז"ל לטענה אפשרית של האומות על האפליה כלפיהן התבטאה במתן תוספת אינפורמציה לגבי האירוע ההיסטורי אשר התרחש כביכול לפני מעמד הר סיני . על פי דרשתם, קדם ניסיון של האל להעניק את התורה לאומות האחרות, אך הן סירבו לקבלה משום שדרישותיה לא תאמו את מורשתן התרבותית . נימוק אחר לאי-מתן תורה לכלל האנושות נסמך על כך שאומות העולם לא הקפידו כביכול אף בקומץ הדרישות שהוטל עליהן כבני נח, ולפיכך שבע מצוות אלו נכללו מכאן ואילך רק במסגרת תרי"ג המצוות בתורה שניתנה לישראל בלבד . * עם זאת, נראה כי בנוסף לטענה הפגאנית, נחשפו חז"ל גם לתפיסה אשר הוצגה על ידי הקהילות הנוצריות דאז . לא מן הנמנע כי כנגד הטענה המפורסמת של הכנסייה בדבר ביטול מעמדם של היהודים כעם נבחר, ניתן למצוא הדגשים רבים בספרות חז"ל דווקא בנושא זה . אחד מהם בא לידי ביטוי באמרתו המפורסמת של ר' עקיבא ( אבות ג יד ) : חביב אדם שנברא בצלם . חִבָּה יתירה נודעת לו שנברא בצלם, שנאמר : "בצלם אלהים עשה את האדם" ( בראשית ט ו ) . חביבין ישראל שנקראו בנים למקום . חִבָּה יתירה נודעת להם שנקראו בנים למקום, שנאמר : "בנים אתם לה' אלהיכם" ( דברים יד א ) . חביבין ישראל שניתן להם כלי חמדה . חִבָּה יתירה נודעת להם שניתן להם כלי חמדה שבו נברא העולם, שנאמר : "כי לקח טוב נתתי לכם, תורתי אל תעזובו" ( משלי ד ב ) . קיימנוה ? שבע מצות שקיבלתם היכן קיימתם ! [ . . . ] 'ראה ויתר גוים' ( חבקוק ג ו ) , מאי 'ראה' ? ראה ז' מצות שקבלו עליהן בני נח ולא קיימום, כיון שלא קיימום — עמד והתירן להן" ( עבודה זרה ב ע"ב, וראו גם איכה רבה ג ועוד ) . מכיוון שדברים אלה אינם עוסקים בספרות חז"ל כשלעצמה, אלא בהתקבלותה, מאמרי חז"ל מובאים על פי נוסחם בהוצאות הדפוס הנפוצות . לנושא שלפנינו ראו אפרים אלימלך אורבך, חז"ל — פרקי אמונות ודעות , ירושלים תשכ"ט, עמ' 466 – 499 .

אדרא - בית להוצאת ספרים אקדמיים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר