הקדמה

עמוד:10

10 שחר בורלא המדיני לבין התפוצה על מה שהוא מכנה "השפעה רוחנית" : [ . . . ] רוצים אנו לאמור אותו מקום או אותו מקום או אותו דבר השפעה יוצאת ממנו ל"היקף" חברתי ידוע, המקושר ותלוי, ביחס להיקף זה הרי הוא מרכז [ . . . ] רוחני - ללמדך שהיחס הזה של מרכז והיקף בין ארץ ישראל וארצות הגולה יהיה מוגבל בהכרח רק בחיי הרוח . ההשפעה של "המרכז" תחזק את ההכרה הלאומית בגולה, תטהר את הרוחות משפלות הגולת ותמלא את החיים הרוחניים תוכן לאומי אמיתי וטבעי . 4 מטרתה של אותה רוחניות היא להשפיע השפעה חיובית וליצור אחדות או "חוט מקשר" בין המרכז המדיני-גיאוגרפי לבין קהילות הפזורה . השפעה רוחנית זו, שאותה כינה שמעוני "השפעה 5 אינה פועלת במובן מטפיזי או דתי אלא במובן עמוק פסיכולוגית", ומורכב של השפעה תרבותית ואינטלקטואלית בעזרת אורח חיים של דוגמה אישית וקהילתית . עמדה זו באה על רקע וכנגד העמדה המטריאליסטית ששלטה בתנועה הציונית וראתה במוסדות המדיניים חזות הכול . כחלק מאותה גישה אנטי-מטריאליסטית התנגד אחד העם לשימוש שעשו המטריאליסטים באנטישמיות כאותו "חוט מקשר" בין מדינת- האם לתפוצותיה . לטענתו האנטישמיות אינה יכולה להיות המניע לציונות הן מכיוון שהיא שלילית מעצם טיבה, ועל החוט המקשר להיות חיובי מעצם טיבו, והן מכיוון שהאנטישמיות לא בהכרח מוליכה לציונות כי מסקנתה ההגיונית יכולה להיות התבוללות דווקא ; בהשראת ז'בוטינסקי אפשר להמשיל את האנטישמיות 6 ואולם אל לה לשמש ל"פרעוש המסוגל להעיר אדם משנתו", כמניע לציונות או כמהות הקשר בין התפוצה למדינת-האם . ספר זה יעסוק באותה "השפעה פסיכולוגית" של האליטה במדינת-האם על תפוצתה, ואת הקשר של השפעה זו עם דרישותיה של אותה אליטה כלפי התפוצות לקידום פעולות פוליטיות עבורה,

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר