|
עמוד:11
אהבת אלוהים 11 מוסד האוניברסיטה מזוהה בראש ובראשונה עם המציאות העירונית שבמרכזה הוא ממוקם ופועל . אם קודם לכן רובם של מרכזי הידע היו ממוקמים בבידוד המזהיר של מנזרים המרוחקים ממקומות יישוב, הרי שבמסגרת האוניברסיטה תופעה שכזו אינה קיימת כלל . האוניברסיטה משתלבת תמיד במרקם חיים עירוני, ועובדה זו מייצגת שורה שלמה של תכונות המאפיינות את העולם האינטלקטואלי והתרבותי של הזמן ההוא . זהו עולם שבו השכלה, לפחות בסיסית, הופכת לנחלת ציבורים הגדלים והולכים, ושבו הידע הולך ומתברר כמקור מרכזי של עוצמה . אכן, אחת התופעות המאפיינות את חוסר השקט האינטלקטואלי באירופה למן המאה ה – 12 היא הופעת הכתות וה"מינויות" לסוגיהן השונים, הפועלות במרכזי האוכלוסייה העירוניים והמשתמשות בנשק הדרשה והפופולריזציה של תכנים תיאולוגיים ופילוסופיים על מנת למשוך אליהן המונים . נראה שהכנסייה הקתולית מגייסת בשלב זה את כל כוחותיה על מנת להיענות לאתגר האינטלקטואלי החדש . מאמץ זה ניכר בכל התחומים : ראשית, בהתבססותן של הפקולטות לתיאולוגיה במסגרת האוניברסיטאות ; שנית, בייסודם של שני מסדרי "היחפנים" — הפרנציסקנים והדומיניקנים — הנענים לדרישת הזמן והפועלים, בעיקר בערים, באותן שיטות המקובלות על ידי מטיפי המינות ולעתים אף מתוך אידיאולוגיות דומות ; ולבסוף, בגיבושה של זהות עצמית מורכבת הרבה יותר הכרוכה, בין היתר, בהוקעה שיטתית של "האחר" למיניו השונים . נקודה אחרונה זו, שתלך ותְפַתח בשלהי ימי הביניים אופי אובססיבי המתקשר בעיקר למוסד האינקוויזיציה, מייצגת לאמיתו של דבר מגמה מורכבת מכפי שעולה מהתיאורים השגורים . הגילויים של "האחרים" השונים : של התופעות הדתיות והתרבותיות המשתרעות מחוץ לגבולות העולם הנוצרי, של הרבדים התיאולוגיים של האסלאם, של היהודי החדש שאינו מציית עוד לכללי המשחק של מורשת אבות הכנסייה, ולבסוף של מגוון שלם של "מינויות" אינטלקטואליות, מאגיות ופוליטיות — כל אלה מביאים לידי ביטוי עולם משתנה בעל גבולות נזילים כלפי חוץ וכלפי פנים, הנזקק לאמצעים מורכבים הרבה יותר מכפי שהיה בעבר לצורך גיבוש זהותו . זהו העולם שלתוכו נולד תומס אקווינס בשנת ,1224 וזו הייתה הדרישה התרבותית אשר לה נענה בכתביו . עד למותו בשנת 1274 הספיק תומס לתרום את אחת התרומות המכריעות ביותר לגיבושה של משנה חובקת כול, שבעושרה ובמורכבותה יכולה הייתה לספק לאליטה האינטלקטואלית של הזמן ההוא כלים משוכללים אשר שירתו את העולם הקתולי בשלהי ימי הביניים, ואשר מוסיפים לשרתו לאורך כל העת החדשה . כאמור, יותר משתומס יצר במפעלו מציאות תרבותית חדשה, הוא כבר נולד לתוכה . במהלך לימודיו באוניברסיטאות של נפולי ופריס, ומאוחר יותר גם במכללה הדומיניקנית בקלן, יכול היה לפגוש את מיטב המורים בני – זמנו ולהתוודע לשורה שלמה של כתבים ורעיונות שלא היו ידועים בדורות הקודמים . הצטרפותו למסדר הדומיניקני הביאה אותו גם היא לחוג אינטלקטואלי שכבר הלך והתגבש בדור הקודם . כמגיסטר לתיאולוגיה במציאות המתהווה באוניברסיטה בתקופתו, תומס מצוי
|
|