|
עמוד:13
ק ד מ ת ה ע ו ר כ י ם ה 3 1 כשהוא עובר מן האבלות אל הייסורים בכלל , טוען הרב במסה " גישה הלכתית אל הייסורים ", כי ההלכה המעשית מתחמקת מסוגיות מטפיסיות ם זה בעשייה . האדם יכול להגיב על הייסורים באורח סביל ומתמקדת במקו ולהניח להם להביסו , או שהוא יכול להגיב עליהם באורח פעיל על ידי מלחמה ברוע ועל ידי ניצול הייסורים כהזדמנות לזיכוך אישיותו . האדם המודרני טרם השלים עם העובדה שלא ניתן לנצח את הרוע בכללותו . על כן פכח מן האשליה בשעה שהאסון מכה בו . ההלכה , מכל מקום , הוא מוּעד להת מאמנת את האדם בכל היבטי חייו לסגת אחור , וכך הריהי מחזקת אותו לעמוד אל מול מה שלא ניתן לו לכובשו . האדם נקרא להתריס כנגד המוות ולנסות ולבלעו , אך אם הוא נכשל זמנית בניסיונו להביס את הרוע , עליו שהעימות יהיה אמיץ , הרואי ויעיל . בקצרה , במקום לפתוח לפחות לדאוג לכך בדיון פילוסופי על טיבו של הרוע במסגרת צידוק הדין , היהדות מבקשת שהאדם ילחם בו בלא חת ויהפוך אותו לכוח בונה . המסה " מן הסערה ", שאף העניקה לספר זה את שמו , מציינת שתי דרכים לרומם את אישיותו ולזככה . תחושת שבהן יכול האדם לנצל את הייסורים כדי הבדידות , תחושת האדם שהוא הוצא מן החברה והוצג בנפרד , יכולה לדחוף להים . בנוסף יכולה תחושה זו , על ידי - את האדם אל זיקה קרובה יותר אל הא שהיא מעוררת את מודעותו להיותו בן תמותה , להכריח את האדם להעריך תו לנצל את ימיו על פני האדמה כדי לקדם נכונה את ייעודו בחיים ולחייב או ייעוד זה . היהדות מאמינה , כי על כל אדם ואדם הוטלה משימה ייחודית בידי להים בימים של טובה , ואם אין - להים . אם אין הוא שומע את קריאת הא - הא הוא מנצל את הטוּב שניתן לו בנדיבות בחסד ההשגחה כדי לשרת את אליו " מן הסערה ", באמצעות קטסטרופה להים יופיע - הא להים , אזי - הא וייסורים . לדעתו של הרב , הקטסטרופה המובאת על האדם בידי אירועים חיצוניים איננה סוג המשבר היחיד שהאדם ניצב מולו ; אדרבא , המשבר הוא ממהות הקיום האנושי . המסה " משבר הסופיות האנושית " מסבירה מדוע כך הם פני ל כן הוא וניצחונותיו גם יחד אינם שלמים : החיים הדברים . האדם הוא סופי ; ע
|
|