|
עמוד:יד
יד לא יסור שבט מיהודה ליהודים להגיע לדרגה חסרת תקדים של קבלה חברתית . אין לייחס זאת לכך שבני האדם נעשו פתאום צדיקים גדולים, אלא לצמיחתה של תרבות פתוחה ומסחרית יותר ויותר, שבה התקדמות בשוק החופשי על סמך כישורים החליפה הבחנות מסורתיות ומעמדיות יותר . הבסיס המרכזי להבחנות מסורתיות — הבדלים דתיים — נעשה בהדרגה פחות ופחות רלוונטי לחיי המדינה והכלכלה . ההצלחה הפוליטית והכלכלית של הרפובליקה המסחרית, שארצות הברית היא המייצגת הטובה ביותר שלה, הבטיחה ליהודים מעמד בטוח כאזרחים בחברות חופשיות . בניגוד למצב בגרמניה בימיו של שטראוס, הקשר התיאולוגי-פוליטי בארצות הברית לא הוליד רפיון רוח אל מול פני הסבל . הבעיה היהודית-אמריקנית היא שהתודעה והזהות הקיבוצית היהודית הולכות ונחלשות, שלא לומר נעלמות כליל בחלקים מסוימים באוכלוסייה . כיצד ישרדו היהודים כקבוצה נבדלת ומודעת-לעצמה בחברה החופשית בת ימינו ? במילים פשוטות יותר, לשם מה להיות יהודים ? בלעדי האפליה המושרשת והמודעות-העצמית שנלוותה אליה, שאפיינו את החיים היהודיים ברוב החברות האירופיות עד מלחמת העולם השנייה, לא ברור על איזה בסיס יתמידו יהודי ארצות הברית בתור יהודים . במונחים פוליטיים, הבעיה היא כזו : כיצד אפשר ליישב את העיקרון המודרני של מחויבות פוליטית עם עקרון המחויבות היהודי המסורתי והמתמיד ? כיצד תוכל חובת הברית לדבר בעד עצמה ולסנגר על עצמה בתרבות של זכויות ואינדיבידואליזם ? ההגנה על תיאולוגיית הברית ועל החובות הנובעות ממנה תהיה תמה חוזרת ונשנית לאורך הספר הזה . בישראל, לעומת זאת, אין בעיה של אובדן הייחודיות עקב אמונה דמוקרטית-ליברלית בלבוש אמריקני מדי . ואף על פי כן, גם היהדות הישראלית נתונה בבעיה תיאולוגית-פוליטית . ההסדר הישראלי בסוגיית יחסי דת ומדינה מתחיל להיפרם . עקב מגוון סיבות פוליטיות וחברתיות, מגזרים דתיים בחברה הישראלית — מדתיים-לאומים מתונים וקיצוניים ועד לדתיים אנטי-לאומיים קיצוניים — נעו מן השוליים למרכז . המגזרים החילוניים, ששלטו בחברה מלפני קום המדינה ועד ימינו, אינם מחזיקים עוד באידיאולוגיה לכידה, בטוחה בעצמה ואמינה מבחינה יהודית . הציונות, על שלל גווניה, שימשה מצע אידיאולוגי לארגון ההמון היהודי, לניהול ההתיישבות והדיפלומטיה, ובקצרה — לייסוד חברה ומדינה יהודית חדשות . כיום הציונות אינה משמשת עוד אידיאולוגיה לחברה שמתבגרת ו"מתנרמלת" במהירות . המיטב שיכולים המגזרים החילוניים להציע הוא חזון
|
|