מבוא

עמוד:14

14 | אוריאל סימונסון ויניב פוקס כאן, בגבולות התא המשפחתי, ביקשו חכמים לשמר גחלת דאורייתא דרך פוריות, מילה והוראת הבנים ואולי גם הבנות . ובהתאמה, היוחסין וקשרי המשפחה הם אשר עמדו במרכז חייהם הקהילתיים של הדורות הבאים . קהילה ומשפחה היו יחידות בלתי נפרדות, כאשר המשפחה הבטיחה לפרט חברות בקהילה, ואילו הקהילה סיפקה לפרט אמצעים לניהול ביתו, כגון שירותי חינוך ומשפט . 13 אף כי הם מאוחרים מבחינת זמן כתיבתם, מכתבי הגניזה הקהירית משמרים משהו מהמורשת של שלהי העתיקה . הם מזכירים לנו כי חשיבות מקומו של אב המשפחה חרגה ממשימות פונקציונליות, וכי עצם דמותו ייצגה את הקשר הבלתי ניתק עם אבות קדומים . 14 הרעיונות והעקרונות אשר עמדו בבסיס התנהלותם של בתי אב יהודיים בשלהי העת העתיקה לא התגבשו במנותק מאלה של סביבתם החברתית והתרבותית . במקורות מראשית הנצרות מתוארות יחידות משפחתיות מעורבות מבחינה דתית, מציאות אשר נגזרה מההצטרפות ההדרגתית של מאמינים חדשים לשורות הנצרות . 15 ואכן, בתחילה היה בתא המשפחתי כדי לספק את צורכיהם הרגשיים, הכלכליים והתרבותיים של חבריו על אף השוני הדתי ביניהם, אולם בהשפעת החיים המשותפים הצטרפו במרוצת הזמן גם בני המשפחה הלא-נוצרים אל הנצרות, והמשפחה נהייתה מוקד למימוש אידיאלים קהילתיים . 16 עוד טרם הופעת הנצרות גילם התא המשפחתי בחלקים שונים 13 על המשפחה היהודית בשלהי העת העתיקה ראו מ' בן-ששון, צמיחת הקהילה היהודית בארצות האסלאם : קירואן, 800 - 1057 , ירושלים תשנ"ו, מאגנס, עמ' 127 , 139 ; ע' שרמר, זכר ונקבה בראם : הנישואים בשלהי בית שני ובתקופת המשנה והתלמוד, ירושלים תשס"ד, מרכז זלמן שזר לתולדות ישראל ; O . L . Yarbrough, ‘Parents and Children in the Jewish Family of Antiquity’, in S . Cohen ( ed . ) , The Jewish Family in Antiquity , Atlanta 1993, Scholar Press, pp . 42 - 43 ; M . L . Satlow, Jewish Marriage in Antiquity , Princeton, NJ Princeton University Press, p . 159 2001, S . D . Goitein, A Mediterranean Society : The Jewish Communities of the Arab World 14 as Portrayed in the Documents of the Cairo Geniza, 6 vols . , Berkeley, CA 1967 – 1993, University of California Press, vol . 3, p . 1 . על יחסי המשפחה כפי שהם משתקפים במסמכי הגניזה ראו M . A . Friedman, Jewish Marriage in Palestine : A Cairo Geniza Study , Tel Aviv 1980, Tel Aviv University, Chaim Rosenberg School of Jewish Studies ; E . Krakowski, ‘Female Adolescence in the Cairo Geniza Documents’, Ph . D . Thesis, University of Chicago, 2012 ; O . Zinger, ‘Women, Gender and Law : Marital Disputes According to Documents of the Cairo Geniza’, Ph . D . Thesis, Princeton University, 2014 P . Brown, The Body and Society : Men, Women, and Sexual Renunciation in Early 15 Christianity, New York 1988, Columbia University Press, p . 60 16 על התא המשפחתי כגורם מיסיונרי ראו R . Stark, The Rise of Christianity : A Sociologist Reconsiders History, Princeton, NJ 1996, Princeton University Press, p . 115 ; R . Stark W . Sims Bainbridge, ‘Networks of Faith : Interpersonal Bonds and Recruitment & to Cults and Sects’, Am . J . Sociol 85, 6 ( 1980 ) , pp . 1378 - 1379 ; V . Vuolanto, ‘Early Christian Communities as Family Networks : Fertile Virgins and Celibate Fathers’, in C . Krötzl & K . Mustakallio ( eds . ) , De Amicitia : Social Networks and Relationships

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר