כי"ח בפרספקטיבה היסטורית

עמוד:10

10 חיים סעדון עדיין פעילים אך גם הם מתאימים את עצמם למציאות של המאה העשרים ואחת . לאלה ולאלה פתרונות . אלה ואלה נאבקים על דמותה של החברה היהודית, על דמותו של העם היהודי . כי"ח כמערכת אידאולוגיות וארגונית לכי"ח הייתה תפיסה אידאולוגית ברורה שאותה הפיץ הארגון באמצעות מערכת ארגונית שהשתכללה והשתפרה עם השנים . ראשי כי"ח ביקשו להתמודד עם הבעיה העיקרית שעמדה בפני העם היהודי במחצית השנייה של המאה התשע - עשרה — שאלת אחדותו ומקומו בתהליכים שעיצבו את העולם, ובכלל זה המתח שבין אידאולוגיות כוליות מול אידאולוגיות פרטיקולריסטיות . אביב העמים בשנת 1848 אפשר את הביטוי הלאומי של כל מדינה, של כל לאום . הוא בישר את הליברליזם המדיני והאישי אל מול עליית הקומוניזם שביקש למצוא מזור אחר לעולם ההולך ומתהווה — ליברליזם והומניזם החיים בכפיפה אחת עם לאומנות וקלריקליזם . שיקום החברה היהודית הייתה המשימה העיקרית של ראשי כי"ח . בתפיסת השיקום הם השתמשו במושג בצרפתית Régénération שמשמעו המילולי הוא 'לידה מחדש', קרי : שינוי או שיקום הערכים היהודיים ברוח המהפכה הצרפתית שיביאו לאחדות של העם היהודי . האידאולוגיה של כי"ח לא צמחה בחלל ריק . היא שאבה את השראתה ממגמות האמנציפציה והנאורות, היא ניזונה מרעיון הפרודוקטיביזציה של היהודים והיא קיבלה עידוד משינויים חוקתיים וארגוניים ביחס אל היהודים הן באירופה והן בארצות האסלאם . לכי"ח היה תפקיד גם בקולוניאליזם הצרפתי שהתפשט במחצית השנייה של המאה התשע - עשרה ובתהליכי ההיטמעות שכפה בארצות שבהן שלט . המערכת הארגונית של כי"ח השתלבה בתהליך נוסף שאפיין את המחצית השנייה של המאה התשע - עשרה — הופעתן של התארגנויות יהודיות בין - לאומיות . בשנת 1871 נוסדה 'אגודת האחים האנגלית' ( The Anglo Jewish Association ) שפנתה אף היא לקהילות יהודיות בעולם אך לא הצליחה לפתח מערכת ארגונית חזקה ומשמעותית כמו זו של כי"ח . בהיבטים מסוימים שני הארגונים שיתפו פעולה למען אותן מטרות . בעולם היהודי התפתחו דפוסי עזרה וסולידריות יהודיים בין - לאומיים . הארגונים היהודיים הבין - לאומיים מיקדו את פעילותם בנושאים שונים : עזרה חומרית ( פילנתרופיה ) , עזרה רוחנית ( למשל מערכת החינוך של כי"ח ) ועזרה מדינית ( סולידריות ) . שניים מן הדפוסים היו קצרי טווח ונועדו להתמודד עם בעיה ממוקדת, ואילו הפעילות בתחום החינוך הייתה רפורמטורית וארוכת טווח . במחצית השנייה של המאה התשע - עשרה היה כי"ח הארגון הגדול והחזק ביותר מבין הארגונים היהודיים הבין - לאומיים, והיחידי ששילב את שלושת

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר