מהערכת מודיעין לאומית להערכת סיכונים לאומית

עמוד:12

12 מואל אבן חמאס על רצועת עזה, תהפוכות השלטון במצרים, מלחמת האזרחים בסוריה, הופעת 1 ועוד . בקיצור, הסביבה האזורית שינתה פניה כאשרדאע"ש וכינון "המדינה האסלאמית" הערכות המודיעין מפגרות אחר האירועים . חלק מההפתעות נובע ממגבלות יכולתם של מנגנוני האיסוף לחדור למערכות סגורות של יריבים . חלק אחר מהן נובע ממגבלות החיזוי של בני אנוש, במיוחד במערכות מורכבות ורבות שחקנים, כמו במרחבי סוריה ועיראק . השאר — כך ניתן להניח — הם ליקויים במעשה המודיעין, שניתן לשפרם . סיבה נוספת לחולשה בתחום הערכת המודיעין הלאומית השנתית בישראל היא שזו אינה אינטגרטיבית וקוהרנטית . זאת, משום שאין גורם מקצועי האחראי לרכז את הערכת המודיעין הלאומית על בסיס ההערכות של כל גורמי המודיעין . בארצות הברית, למשל, ראש קהילת המודיעין ( מנהל המודיעין הלאומי — DNI ) הוא שאחראי לכך . בישראל, 2 לכן הוא זכה לכינוי "המעריך הלאומי" . אמ"ן אמ"ן היה בעבר הגורם המוביל בתחום זה, תיכלל והוביל את הערכת המודיעין הלאומית הצבאית והמדינית ( למעט בתחומי הפנים, שעליהם ממונה שירות הביטחון הכללי ) , וסיפק הערכת מודיעין שלמה ואינטגרטיבית לממשלה . "המוסד", השב"כ, משרד החוץ וגורמי המודיעין בפיקודים ובזרועות צה"ל הוסיפו על הערכת אמ"ן בתחומי עיסוקם או הציגו הערכות שונות, ככל שהיו, בשם עקרון הפלורליזם . עיקרון זה יושם בקהילת המודיעין, כלקח מכישלון אמ"ן בהתרעה למלחמת יום הכיפורים, באמצעות תגבור גורמי מחקר והערכה בצה"ל ובקהילת המודיעין . בעשור החולף פעלו ראשי שירותים חשאיים אזרחיים ליטול מאמ"ן את מעמדו כמרַכז הערכת המודיעין הלאומית . הם אפילו העדיפו שלא יהיה כלל מעריך מוביל בקרב ארגוני 3 נראה שהדבר נובעהמודיעין, ושהאינטגרציה תיעשה על ידי ראש הממשלה עצמו . 4 בעיקר לאור התרחבות משימות הסיכול מהמאבקים על קביעת סדר היום הביטחוני, הנדרשות מהשב"כ ומהמוסד בתחומי הטרור והנב"ק . ייתכן שהדבר גם קשור לענייני יוקרה, שכן היו ראשי ארגוני מודיעין בישראל שראו את עצמם שווי מעמד לרמטכ"ל ובכירים מראש אמ"ן . כך הפכה הצגת הערכת המודיעין הלאומית בקבינט לאירוע שאינו חף ממאבקי כוח בין-ארגוניים . אחת ההשלכות של מצב זה היא היעדר הכנה מקצועית מוקדמת של הצגת הערכת המודיעין לקבינט . בהיעדר גוף-על האחראי להצגת הערכת המודיעין הלאומית, כל ארגון מודיעין מגיע לקבינט עם הצגה משלו, בהתאם לסדר יום שנקבע מראש במטה לביטחון לאומי ( מל"ל ) . זאת, בלא שבוצעה אינטגרציה בין ההצגות שתאפשר לראות את התמונה הכוללת ואת הזיקות בין הגזרות והסוגיות השונות, ומבלי שהמציגים נפגשו קודם לכן כדי ללבן את ההבדלים בין הערכותיהם ולהתכונן להצגתם באופן שיובן על ידי השרים . תרבות בדלנית זו, הנוגעת לכלל העשייה המודיעינית המחקרית ומתורצת לפעמים בשם עקרון הפלורליזם, מונעת תפוקות משותפות ותיאום בעשייה המחקרית . הבדלנות עלולה ליצור כפילות בנושאים מסוימים על חשבון יכולות אחרות ולהעצים פערי כיסוי מחקריים ואיסופיים בתחומים שנתפסים מלכתחילה כ"לוהטים" פחות . למשל, ייתכן שהזנחת המחקר החברתי והיעדר כיסוי מחקרי משמעותי בשולי המרחב האזורי ( כגון

המכון למחקרי בטחון לאומי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר