מבוא למסכת עבודה זרה

עמוד:8

8 מבוא בתקופת המשנה והתלמוד נושקת שאלת עבודה זרה לשאלות בסיסיות ביותר בחקר החברה לטונות, תופעת האסימילציה ( התיוונות ) , היהודית . המגע עם הציבור הנוכרי, המגע והיחס לש תהליך ההלניזציה והרומאיזציה של ארץ ישראל . מידת השליטה והשפעה של חכמים בחברה היהודית ושאלות מרכזיות דומות . במבוא זה לא נוכל לעסוק בפרטי הנושאים הללו, נדרש לכך ספר שלם, ואכן למרכיבים 1 מהשאלות שהצגנו הוקדשו ספרים שלמים . נסתפק אפוא בסקירה כללית המדגישה את המרכיבים המרכזיים של התופעה, את ההיבטים שלדעתנו לא ניתן להם תשומת לב מספקת במחקר, וכמובן את שנדרש להבנת המסכת . העיסוק בעבודה זרה כדת כתרבות וכחברה נוכרית מחייב שימוש בכלל המקורות ההיסטוריים, כיאולוגי . עבודה זרה וגילוייה המשניים ( ההיקף החיצוניאך מחייב גם ניצול של הממצא האר של גילויה ) בא לביטוי או אמור לבוא לביטוי גם בממצא ארכיאולוגי . צלמיות, מזבחונים, פסלים, מקדשים ושאר שרידים . את הממצא צריך לא רק לאסוף אלא נדרשת הערכתו הכמותית . האם אם האומנות מייצגת אמונה דתית או השפעה מדובר במסה קריטית או בתופעה יוצאת דופן . ה אומנותית המנותקת מיסודות המחשבה . דרך החברה היא לאמץ מכלולים אומנותיים ולא תמיד הפרשנות החברתית מתאימה לפרשנות ה'כבדה' וה'מקורית' של החפץ . כך למשל, הנצרות התנגדה לעבודה זרה בתוקף רב לא פחות מהיהדות . ברמה הספרותית המאבק בעבודה זרה עז יותר ממאבקם של חכמים בעבודה זרה ( להלן ) , ואף על פי כן התרבות הנוצרית והחברה הנוצרית לא היססה להציג צלמיות, פסלי אלים ושאר שאריות מהעולם הקלאסי התרבותי, מבלי לייחס להם את המשמעות הדתית המקורית ממנה צמחו גילויים אומנותיים ני פסל אל או הצגת תיאטרון של מחזה קלאסי רווי אלים, איננו אלו . בעבור סופר ביזנטי השתתפות בעבודה זרה, אלא שימור התרבות המהוללת בלבד . הממצא הארכיאולוגי מחייב אפוא שיקול דעת בניצולו . לכאורה עוסקת המסכת בדיני עבודה זרה, ולא היא . דיני עבודה זרה תופשים רק חלק מן המשנה . בנוכרי . ההנחה הפשוטה היא שהנוכרי הוא עובד עבודה זרה . וממילא ישהחלק האחר עוסק מקום לבירור מה דינם של נוכרים שאינם עובדי עבודה זרה . ברם, הנחה זו מוטעית . דיני ההרחקה מנוכרים עומדים לעצמם יש להתרחק מהם ללא קשר להיבט הדתי המדוקדק . בפועל כרים שאינם עובדי אלילים . כיום יודעים אנוקריאה במשנה מצביעה על כך שכאילו אין נו שהנחה זו של חכמים לא הייתה מדויקת . היו זואואסטרים ומניכאים וכמובן גם נוצרים שאינם עובדי אלילים . 1 < שפרבר ? > הלניזציה, ליברמןראו למשל בלידשטיין, עבודה זרה ; פרידהיים, עבודה זרה ; לוין, הלניות ; שפרבק יוונים ויוונות, ומאמרים רבים ועוד ועוד .

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר