|
עמוד:10
10 אמשנהפרק א י הכרחי לכך שניתן להשתמשהייאוש כתנאבלי מעמיד אתייאוש . גם כאן הבאשר למרכיב ה משנה בא במפורט בפירושנו לבבא קמא פ"ט מ"א ובמבוא למסכת . ראינו שבדה . דנו בנושבא דינדרש מרכיב הייאוש כזוכמובן יש סימן ) , וא ( ה מיוחד, כשהבעל ידוע הייאוש מופיע במקר הרגילים ( וכןביתר המקרים זה מקרה מיוחד, ולהעביר את החפץ לרשות המוצא . אבל ה . במרכיב זאין צורךכשהבעל בלתי ידוע ) מרשות בעליועובר שהבבלי מתחבט בשאלה כיצד החפץ ארוכותלמשנה נסבירבפירושנו מנם זו שאלה ואו , אין כאן מעשה קנייןהמוצא ( הגנב ) , הריות לרשאו הנגזל והנגנב ) ( המאבד ים של ההפקר ישפטרעיוניים והמבשורשיו הוןדיהיא מחייבתו,משפטית נכבדת ומורכבת מבחינה משפטית נותרו שאלות פתוחות : מתי רגע העברת הקניין, וכיצד הוא . 3 כמוסד משפטי כל נער יודע . עשית הן ברורותחינה מאך מב,אלות הללו קשותמתבצע ? ברמה התאורטית הש ם שייכת ה אינם ברוריירה מכיוון שבעלים מבין שאבדה שאי אפשר להחזדו הפקר, וכל אמה - השאלה היא פילוסופיתאינם ברורים, אך בפועלמנם ההסברים המשפטיים ו . אהאלמוצ שנגרמוזקיםעל נחייב ן האם אדם גוכ,מנם פרטים בלתי ברוריםועיונית ולא מעשית . נותרו א . 4 "ג ועוד ) נה במקצת במסכת בבא קמא ( פ"ג מ"א, פ"ג מקיר . זו שאלה שנדופמרכוש שה ן עולות הרי שזה סביבהאםוות, ת בדרך כלל אינן נדונרטיולות התאונאית השאתהת בספרו אמוראית ) . - בלשון הבתר – "נפקא מינה לדינא"ןשאלות מעשיות ( שיש בה . ( "אין חייב בה" ) "ו"לא יגע בהם"חייב להכריז", "שלו" : מצביםהשלושמוצגים במשנה . "ואינם שלולהכריז יכול אינו " : נוסףך היה להיות מצב לכאורה מבחינה משפטית צרי מציאה ואכן כל דיני,יון התנאי פחות משפטידה : מטרה אחתונות מכוונות לכל ההערות האחר דה איןביונית של חובת השבת אמוסר . לולא ההלכה הרעימשפט אלא כולם מכוונםאינ בהדתי אלא כחו - לא רק כחוב מוסרילמצוות הללו בסיס משפטי . התנאים מציגים את המצווה צווה רעיוני . ה של המל, עיקרולמעשה, ולמרות הכבלא,משפטית יקרוא עאל",קדושת הקניין הפרטי"הרעיון של השבת אבדה אינו רק החזרת החפץ לבעליו ו למסכת נזיקין עמדנו על כך שהמשפט העברי בואמבבצע את השבת האבדה . מאמץ אקטיבי ל הבחנהל את עצם הפט העברי שול, ולמעשה המשמוסרי בפן המשפטימערב את הפן ה האופי הבלתי משפטי ניכר בפרטי הדיונים . ,זאתן השניים . עםהמודרנית בי והוא ,רובו מצוי במשנה . ) 255 - 852רכה ( עמ' - ים רכבהדיון במדרשי התנאים מרוכז בספרי דבר ת ( לעיל ) . מקבילה במדרש תנאים לדברים היא ספק תנאידל פרטים . ה דמן, הפקר . י, הפקר ; פררבךראו או 3 . "מפקיר נזקיו"ע לראשונה המונח מופי , "א בבא קמא כט ע , בבליב 4
|
הוצאת משנת ארץ ישראל
|