|
עמוד:8
8 מיזוג אופקים את הפרשנויות של הצרכים, שבאורם אנו קולטים את העולם, אלא בו בזמן היא מתערבת בפירושים הקוגניטיביים ובציפיות הנורמטיביות ומשנה את 1 האופן שבו כל המומנטים הללו מרמזים זה אל זה" . חלקם של המאמרים הרואים אור בספר זה פורסמו בגרסאות שונות בעבר בכתבי עת אקדמיים ובקטלוגים שליוו מופעים בשדות אמנות שונים ( אמנות פלסטית, וידיאו ארט, תיאטרון וקולנוע ) . המשותף לכולם הוא המאמץ לעמוד על מופעיו של הפוליטי בשדות אלה ; הם נכתבו על רקע הפולמוס הממושך, ויש שיוסיפו המייגע והעקר, בין אלה החרדים לעצמאותה של האמנות והמבקשים לשמור עליה כמרחב מוגן ועצמאי שמטרתו לזמן חוויות אסתטיות ורוחניות נעלות, לבין אלה הגורסים שכל ניסיון לעקר את האמנות ממשמעויות פוליטיות הופך אותה מניה וביה לפוליטית ; היא הופכת לכלי שרת של הסטטוס קוו על עוולותיו ומפגעיו הרבים . יתרה מזאת, מאמרים אלה נכתבו על רקע הפולמוס בין אלה המבקשים לשמור על שדה האמנות כמרחב מוגן, המשוחרר מכבליה של מטלה חברתית כלשהי — אמנות לשם אמנות, לבין אלה התובעים שהיא תשמש אתר התנגדות לסדר החברתי הקיים . חשוב לציין שהדיון בעבודות האמנות הנסקרות בספר לא נועד לספק תמונה מייצגת ורחבה של שדה האמנות החזותית בישראל ; הוא נועד לספק מקרי בוחן נבחרים לבחינת מופעים של הפוליטי בשדה זה . בהשראת כתביו של ז׳אק רנסייר, הדיון מבקש לעמוד על יחסי הגומלין בין שדה האמנות החזותית בישראל לבין החברה הישראלית והממדים החושיים / אסתטיים שלה, שהם בבחינת יסודות המכוננים אותה . במילים אחרות, הדיון מבקש להתמקד באופן שבו הפוליטי בשדה האמנות משתקף כפעילות הקוראת תיגר נגד הסדר החברתי דרך ממדים אלה . הנחת העבודה של "המשטר האסתטי" המאפיין את העידן המודרני והפוסט-מודרני היא שאין עוד אפשרות להפריד בין האסתטי הנוכח בשדה האמנות לבין האסתטי הנוכח בתחומים אחרים של הפעילות האנושית . הסרת חומות ביו שני מופעיו אלה של האסתטי מזמנת נקודות מפגש "משבריות" . האפקט העולה מעבודת האמנות הפלסטית, מהפואטיקה, מהשירה, מסרט הקולנוע או מצורתו הארכיטקטונית של מבנה אינו נושא עוד על גבו מסרים פוליטיים, חברתיים ודתיים באופן המסורתי ; הוא משתרג ומתמזג עם המבנה האסתטי של החברה ופורע אותו . הוא טומן בחובו אופק חברתי ופוליטי רצוי, בין שאופק זה נישא על גבו כאידיאל מוגמר, חלקי 1 יורגן הברמס, "המודרנה — פרויקט שלא נשלם", ה נ א ו ר ו ת — ה פ ר ו י ק ט ש ל א נ ש ל ם ? , עורך : עזמי בשארה, תל אביב, הקיבוץ המאוחד, ,1997 עמ׳ 114 .
|
|