הקדמה

עמוד:8

8 | אדריכלות נשכחת לנו תמונה של המרכיבים הבסיסיים של המורשת הכפרית הבנויה בהרי יהודה . המורשת האדריכלית של הכפר, של הנוף ושל הבית הכפרי בהרי יהודה מתארת חיים ותרבויות אשר יצרו אותה והטביעו עליה את חותמם . אדריכלות וזהות תרבותית זהות תרבותית אנושית כלשהי קיבלה לאורך ההיסטוריה ביטוי מובהק בצורת הבנייה ובמורשת האדריכלית שהייתה נהוגה במקומות שונים . מסורת הבנייה המקומית התגבשה מתוך התמודדות עם פני השטח, עם רוחות השמיים, עם תנאי האקלים, עם חומרי הבנייה הייחודיים לאתר, ועם אורח חייהם של בני המקום, מנהגיהם, אמונותיהם וחלומותיהם . הבנייה הממושכת, ההדרגתית, המתפתחת עם החיים העניקה לכל מקום צביון ייחודי- מקומי, ועיצבה מורשת אדריכלית המבוססת על הערכים החומריים והרוחניים שנולדו בקהילה שיצרה אותה . 4 כמו במקומות רבים בעולם, כך בארץ ישראל, מורשת הבנייה מורכבת, מרובדת ורבת פנים, כמו במקומות אחרים, היא טעונה בהטבעות חותם שהותירו בה מקומיים וכובשים, שהביאו אליה את מורשת הבנייה שהכירו בארצותיהם והתאימוה, במהלך הדורות, לתנאי המקום . אולם כאן נעלם העושר האדריכלי הזה כמעט לחלוטין תחת מגפיהן הדורסניים של רשויות התכנון, בעקבות השתלטות הטכנולוגיה המודרנית ובהשפעת חיקויים פשטניים של אופנות זרות : נוף הארץ, שהיה בעל זהות ייחודית מובהקת ונשא בחובו זיכרון של תקופות היסטוריות קודמות, כוסה בשיכונים בהשראת המודרניזם האירופי שלאחר מלחמת העולם השנייה, במבנים המתבססים על מודולים גיאומטריים, בקניונים בהשראת התפיסה הפוסט-מודרנית, במשטחי פרוורים של בתים צמודי קרקע, בכבישים מהירים ובמחלפי ענק, במגרשי חניה, במגדלים ועוד . . . המורשת הבנויה נמצאת בתהליך מתמיד של מחיקה . התעלמות מהמורשת הבנויה ואדריכלות חד-ממדית זו מורגשת ביתר עוצמה לנוכח המקום שבו היא נוצרת . זה לצד זה שוכנים הים, ההר והמדבר, והם שונים זה מזה בנופים שלהם ובאנשים שהשאירו בהם חותם . המקום הזה, ארץ ישראל, מנקז אליו גיאולוגיה, גיאוגרפיה, גיאומורפולוגיה, צומח, חי ואדם של שלוש יבשות ואקלימים, וניקז אליו את לידתן של שלוש הדתות הגדולות של העולם המערבי, ואת כל החולמים – הלוחמים, הנזירים והצליינים, אשר שאפו אליו וחלמו עליו במשך אלפי שנים . ואת כל העושר ההיסטורי-גיאוגרפי-תרבותי הזה מכסה בנייה רדודה, מנוכרת, זרה, המחפשת את מקורות ההשראה שלה במקום אחר . אמנם, נטייה זו קיימת במדינת ישראל מאז הקמתה, 5 ואדריכלות מיובאת, המתכחשת לעברה, אינה חריגה בהקשר התרבותי של החברה הישראלית במאה ה- 21 . אולם 4 רפפורט, בית, מבנה ותרבות . 5 ניצן-שיפטן, מנדלסון והחוג ; הנ"ל, בתים מולבנים ; אלחנני, המאבק לעצמאות ; קרייתי, חיפוש הזהות .

הוצאת אוניברסיטת אריאל בשומרון, אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר