מבוא

עמוד:14

מבוא 14 הסוציולוג האמריקני דיוויד קרצר בחן את המפלגה הקומוניסטית האיטלקית בשלהי שנות השמונים של המאה ה- 20 , בתקופת המעבר שבה התאחדה עם קבוצות 21 הוא בדק את תפקידם של הסמלים והטקסים ואת ההצלחותשמאל אחרות . והכישלונות בשימוש בהם בתהליך הפוליטי . הוא הציע תובנות רלוונטיות לחקר תהליכים פוליטיים במפלגות, בעיקר בעתות של שינויים אידאולוגיים מהותיים . לשיטתו, בהמשך לתאוריה של בורדייה, התהליך הפוליטי אינו מבוסס רק על מאבק כוחות רציונאלי אלא גם על מעורבות רגשית . מעורבות זו מנותבת לטקסים ולסמלים האוצרים את ההון הסימבולי של חברי המפלגה – זהו הכוח במערכת הפוליטית שהשולט בו מבסס לעצמו לגיטימציה להנהגה, במיוחד בעתות משבר ובתקופות מעבר . הוא תלוי טקסט, שפה מיוחדת המבוססת על שימוש בסמלים ובמשמעותם 22 השימוש בסמלים ובטקסים כחלק מובנה בתהליכים הפוליטיים מקנה הייצוגית . למערכת הפוליטית יכולת שרידות . המנהיגות הפוליטית משתמשת בסמלים ובטקסים כדי להציג לפני חברי המפלגה עתיד שונה מן התפיסה המקובלת, ובכך היא יוצרת להם עבר חדש . הימצאותו של העבר בשיח היום- יומי והנכחתו בהווה מחזקת את הקשר בין היחיד למפלגה . כך נוצר 'עבר מתמשך', המבסס את הלגיטימציה של ההנהגה ונותן זהות לחברי המפלגה . אינני דנה בשאלה התאורטית מה קדם למה, הטקס או המיתוס ; זו שאלה שאינה תורמת לנושא הספר . איתמר גרינולד ציין כי 'במידה מסוימת קשה לעיתים לקבוע מה קדם למה, אולם הקישור של מיתוס וריטואל נראה לי חיוני הן מבחינתו של 23 המחקר המובא בספר נבנה על פי המודל שלהמיתוס הן מבחינתו של הריטואל' . קרצר, מודל המראה שטקסים וסמלים תורמים לעיצוב מפלגה וליכולת שרידותה, ונותנים לגיטימציה לקיומה . עיקר חשיבותם באה לידי ביטוי בתקופות מעבר, תקופות של שינויים במערכת הפוליטית שנדרשת להם לגיטימציה פנימית . יתרה מזאת, בלא הפעלת המערכת הטקסית והסמלית השינוי הפנימי אינו יכול להצליח והמערכת עלולה להתרסק . במודל של קרצר הטקס הוא האירוע שבו מתחיל שינוי המוביל לשינוי סמלי, ומכאן לשינוי במערכת הפוליטית כולה . קיים דמיון בקווי המתאר של תהליכים סוציולוגיים ותרבותיים במפלגה הקומוניסטית האיטלקית ובתנועת החרות, אף ששתיהן באו מאסכולות אידאולוגיות מנוגדות, פעלו בחברות שונות, בהקשרים אחרים ובתקופות זמן שונות . שתי המפלגות פעלו במערכת דמוקרטית והיו חלק ממנה, מעשית ואידאולוגית ; שתיהן הוקמו כהמשך לתנועת מחתרת שפעלה בניגוד לעמדת הרוב בלאום שאליו 21 Ketzer, Ritual ; Idem, Politics & Symbols : The Italian Communist Party and the Fall of Communism , New Haven, CT1996 ( להלן : & Kertzer, Politics Symbols ) . Bourdieu, Language and Symbolic Power , p . 191 22 23 איתמר גרינולד, 'המיתוס במציאות ההכרתית, ההיסטורית והמחקרית', מדעי היהדות , 38 ( תשנ"ח ) , עמ' 187 – 210 .

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גורין בנגב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר