מבוא

עמוד:11

' הצודקים והנרדפים ' 11 3 תיאורו כהתגלמות אנושית של השכינההרציונלי והעבירה לתחום השיח הרליגיוזי . מצביע על הפן הרגשי המיוחד המצוי בתהליך הפוליטי הנדון בספר . במדע המדינה משמש המונח 'תהליך פוליטי' לתיאור מאבקי כוח על עצמה ועל שלטון . התהליך הפוליטי הוא פועל יוצא של מעשה רציונלי מתוכנן שבו משתתפים המעורבים במערכת הפוליטית . הגורמים הלא רציונליים, המוגדרים 'תעמולה' – ובהם מיתולוגיה, טקסים, סמלים ודגלים – נתפסים כחלק מעטיפה צבעונית של המעשה הפוליטי האמתי, הרציונלי, ואין הם בעלי משמעות רבה בחקר התהליך הפוליטי . אלא 4 ואין חולק על כך שהעצמה הפוליטיתשהפוליטיקה המודרנית רוויה בסמלים ובטקסים, זקוקה לממד סמלי ותלויה בו . התעלמות מחקרית מפן זה של המעשה הפוליטי מחסירה אפוא היבט חשוב בהבנת התהליך הפוליטי . 5 תופעות חברתיות נבחנו בראי תהליך יצירת סמלים ומיתוסים, כדוגמת הלאומיות, בעיקר כתהליך סוציולוגי העומד לעצמו, ללא ההקשר הפוליטי המובנה בו ובכל תהליך חברתי . הלאומיות, יותר מכל תופעה חברתית פוליטית אחרת, נבחנה בהקשרים תאורטיים, סוציולוגיים והיסטוריים, ואין תמה בכך : קיים מתח בין המסר האוניברסלי של הלאומיות לבין הפרטיקולריזם הנובע ממנה והמתבטא בתנועות לאומיות נבדלות . הלאומיות נתפסה במקרים רבים כחורגת מההקשרים הרציונליים המצויים בבסיס הרעיון הדמוקרטי . הקשר בין הלאומיות לתופעותיה הרדיקליות, הפאשיזם והנאציזם, חיזק 6 אולם למרות המודעות לחשיבות הסמלים בחקר הלאומיות, המחקר עליהםגישה זו . 7 ועל תפקידם החשוב בפוליטיקה דל . הקשרים מתודולוגיים וקונספטואליים מראשיתה עסקה החברה האנושית בחקר היקום והתופעות המתרחשות בו, בניסיון 8 להבין את חוקיו כדי להקים מערכת חברתית- פוליטית בעלת חוקים והייררכיה ברורה . סיפור העבר וקיבוע הזיכרון האישי והקבוצתי הוא חלק מרצון זה של החברה ליצור סדר והייררכיה בחיי היום- יום . סדר זה מחבר את ההווה לעבר ומציג את העתיד כחלק 3 אריה נאור, 'ניצחון המיעוט הנרדף', פנים , 4 ( 1998 ) , עמ' 64 - 72 ( להלן : נאור, 'ניצחון המיעוט הנרדף' ) . 4 3 - 1 . David Kertzer, Ritual, Politics and Power , New Haven, CT1988 , pp ( להלן : Kertzer, Ritual ) . 5 ראו מחקריו של אנתוני סמית בנושא הלאומיות, לדוגמה : - Anthony D . Smith, Ethno Symbolism . and Nationalism : ACultural Approach , New York 2009 . John Hutchinson and Anthony D . Smith ( eds . ) , Nationalism , New York 1994 6 Michael E . Geisler, ‘What Are National Symbols and What Do They Do to Us ? ,’ 7 in ibid . ( ed . ) , National Symbols, Fractured Identities Contesting National Narrative , Middlebury, VT2005 , pp . XIII - XLII Henry Tudor, Political Myth, New York, 1972 . pp . 138 - 139 ; Charles S . Liebman 8 and Eliezer Don - Yehia, Civil Religion in Israel : Traditional Judaism and Political Culture in the Jewish State , Berkeley, CA1983

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גורין בנגב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר