פרק ראשון - משבר החינוך ההומניסטי (במקום מבוא)

עמוד:13

פרק ראשון - משבר החינוך ההומניסטי | 13 מנותקים מן ההקשר החברתי הכולל . לדעתי, תאורטיקנים אלו מייחסים כוח רב מדי לחינוך, ולכן גם מטילים עליו אחריות גדולה מדי . הם מחזיקים בהשקפה אידיאליסטית, שהיא טעות מקובלת בקרב אנשי רוח . אודה שאידיאליזם כזה, אף על פי שהוא שגוי, עדיף בעיניי מניהיליזם המתחזה למטריאליזם מתוחכם וגורס כי “מעוות לא יוכל לתקון״ . סיבותיו של המשבר שהחינוך ההומניסטי נתון בו נמצאות בעיקר מחוץ לגבולותיו - בנסיבות הכלכליות, החברתיות, התרבותיות והפוליטיות של חברת זמננו, ומשום כך אין החינוך ההומניסטי יכול לחלץ עצמו מן המשבר בכוחות עצמו . רק שינוי עומק בסדרי החברה הקיימים ובהשקפות התרבותיות הדומיננטיות - שינוי שיהיה לא פחות ממהפכה - עשוי לגאול את החינוך ההומניסטי, לאפשר לו לשגשג ולהשפיע השפעה מיטיבה על החברה כולה . אכן, מסגרות של חינוך הומניסטי ומורים אנשי החינוך ההומניסטי שיפעלו במציאות הקיימת עשויים לתרום משהו להכשרת הקרקע ( או מוטב, להכשרת הלבבות ) לקראת מהפכה כזאת . אולם עד שלא ישתנו הסדרים תהיה השפעתם של מורים ומוסדות כאלה מוגבלת למדי . הנה לפנינו, בדפוס חדש, מעגל הקסמים שכבר אפלטון הצביע עליו בפוליטיאה ( 9791ב ) : חברה טובה ומתוקנת תעניק לצעירים חינוך טוב, וצעירים אלו, בבגרותם, ישמרו על הסדרים החברתיים הטובים והמתוקנים . לעומת זאת, בחברה מקולקלת מקבלים הצעירים חינוך מקולקל, והם גדלים להיות אנשים צרי אופק שאינם יכולים אלא לשחזר בדור הבא את הסדרים החברתיים המקולקלים שבהם גדלו והתחנכו . מכאן שדווקא משום שהחינוך הוא סוכן חברתי אדיר עוצמה, התנאים החברתיים הקיימים מעצבים אותו ומגבלים אותו, ואין בכוחו לשנותם . המעגל “חברה - חינוך - חברה״ הוא מעגל ששני היסודות המעצבים אותו אינם שווי כוח . מכמה וכמה סיבות הסדרים החברתיים הקיימים ( וגורמי הכוח המעצבים אותם ) חזקים יותר מהחינוך, וכוחם להשפיע עליו גדול הרבה יותר מכוחו להשפיע עליהם . אחת התכונות החשובות של המעגליות שתיארנו לעיל היא היותה צורנית ( פורמלית ) לחלוטין . אנחנו יכולים למלא אותה בכל תוכן שנבחר - מהי דמותה של חברה טובה ? מהו החינוך הטוב ? והבעיה תישאר בעינה . בהיותנו הומניסטים נאמר שחברה טובה היא חברה השומרת על האוטונומיה האישית של חבריה, מזמנת להם ערוצים להשמיע את קולם הייחודי ומעשירה את חייהם בכל הדרוש לשם השגבת האנושי שבהם ; בהיותנו מחנכים הומניסטים נאמר שהחינוך הטוב יעניק לכל הילדים את מרב האפשרויות לפיתוח עצמי ולגיבוש אישיות

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר