פתח דבר

עמוד:6

6 | להמשיך את השיחה : הזמנה לחינוך הומניסטי התרגומים אזכיר את ספרו היפה של רוברט אורי אלטר הנאות הקריאה בעידן האידאולוגי, שיצא לאור בעברית כבר ב - ,2001 ואת ספרה של מרתה נוסבאום לא למטרות רווח : מדוע הדמוקרטיה זקוקה למדעי הרוח ( 2017 ) , שתורגם לעברית בעת האחרונה . לדברים הכתובים כאן יש גם שותפי שיח ותיקים יותר : ספרים שכתבו לפני שנים רבות צבי אדר וצבי לם, נתן רוטנשטרייך, ס׳ יזהר ואחרים . השפעתו העמוקה של מרטין בובר על מחשבותיי ניכרת בוודאי בעמודים רבים בספר . עוד אזכיר חיבור יפה, מרתק ומעורר מחשבה שנכתב בישראל לפני שבעים שנה . כותב הספר כמעט שנשכח מלב, וכך גם הספר עצמו, אך תרומתו למחשבות שהעליתי על הכתב בספרי זה גדולה הרבה יותר מן המשתקף ברשימת המקורות . כוונתי לספרו של חיים יהודה רות החינוך וערכי האדם : פרקים בהשתלשלות הרעיון ההומניסטי בחינוך ( 1949 ) . אני ממליץ לכל מחנך ומחנכת, ובפרט למי ששואפים להעניק לתלמידיהם חינוך הומניסטי, למצוא את ספרו המצוין והאבוד כמעט של רות ולקוראו . כמובן, התפרסמו עוד טקסטים חשובים וראויים רבים העוסקים בחינוך הומניסטי שנכתבו באנגלית ובשפות אחרות . הרביתי לצטט בספרי קטעים ( ולפעמים פסקאות שלמות ) מן החיבורים שהשפיעו על מחשבותיי, וכך ניסיתי כאמור להפוך את ספרי למשהו הדומה לשיחה : להנכיח את הטקסטים, לשוחח עימם ולשוחח עם הקוראים על אודותיהם . יש להדגיש את אופייה האישי של בחירת הטקסטים . אין כאן “סקירת ספרות״ מקיפה ועדכנית, וממילא ספק אם אפשר להגיש היום סקירת ספרות כזאת : החומר הכתוב בנושא רב ועצום ממה שאפשר להקיפו בספר, או אף במחשבתו של אדם אחד . הספרים המוזכרים והמצוטטים בספרי זה אינם בהכרח הטקסטים החשובים ביותר שנכתבו על “חינוך הומניסטי״, אולם הם הטקסטים העיקריים שהשפיעו עליי ועיצבו את תפיסתי, והם שזורים בקוּר האחד שאני טווה בתוך רשת הקורים העצומה של השיחה על אודות החינוך . כדי להקל על הקוראים להצטרף לשיחה הבאתי את כל קטעי המקורות בעברית ( גם אם נכתבו בשפה אחרת ) . בכל המקומות שבהם לא היה תרגום רשמי וטוב לעברית, תרגמתי את קטעי המקור בעצמי . ועוד דבר : בעת כתיבת הספר לימדתי קורסים בחינוך הומניסטי ובנושאים קרובים במכללה לחינוך על שם דוד ילין בירושלים . דפי הטיוטה של הספר מצאו את דרכם אל השיעורים שלי, ולא פחות מכך - דברים שנאמרו בשיעורים ובחדר המורים מצאו את דרכם אל הספר . אני מודה לעמיתיי ועמיתותיי, לתלמידותיי ולתלמידיי על שעות רבות של שיחה . הם תרמו תרומה חשובה לספרי . רק בחלק

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר