6. ארצות הברית – קליפורניה

עמוד:26

26 5 . 6 מלגות וסיוע ממשלתי בכל האזכורים של תשלומי הורים ( בהפניות לעיל ) מודגש שהמחוז, הרשות או בית הספר יכולים לגבות תשלומים אלה בתנאי שהם מציעים מלגות סיוע לתלמידים, ומבטיחים את השתתפות התלמידים שהוריהם לא שילמו . יתר על כן, יש היצע של תוכניות סיוע ומלגות למשפחות נזקקות . בארה”ב הוכרזה תוכנית פדרלית לשיפור בריאות הציבור בשם FRLP ( הזנה בחינם או בעלות מופחתת ) . ילדים זכאים להיכלל בתוכנית לפי מפתח הכנסה של ההורים, ובמסגרתה הם מקבלים ארוחות בוקר וצוהריים ללא תשלום בבתי הספר . מלבד זה ניתן למצוא דוגמאות של מבצעים חד פעמיים, כגון חלוקת ערכות למידה לתלמידים נזקקים, הכוללת ילקוט, כלי כתיבה וספרי לימוד . 6 . 6 מידע נוסף כפי שצוין בתחילתו של פרק זה, אין ביכולתנו להכליל את המגוון החברתי והחינוכי בקליפורניה ובארה”ב לכלל מסקנה אחת . עם זאת, מעיון בקטעי עיתונות מרחבי ארה”ב עולה תופעה חוזרת : שימוש במבצעי התרמה וגיוס כספים לטובת בתי הספר, במיוחד בבתי ספר ציבוריים המשרתים אוכלוסייה עמידה . הכסף נאסף בידי ארגוני הורים, המאוגדים בארגוני גג ארציים כגון “ parents teacher association ” . ארגונים אלה תופסים את איסוף הכסף כאחת הדרכים לאפשר מעורבות הורים בחינוך ולהשפיע על מערכת החינוך . בעניין זה ראוי להזכיר דוח מחקר הטוען כי תשלומי הורים אכן מגבירים את מעורבות ההורים במוסדות החינוך, לא מתוך עניין פדגוגי אלא מתוך רצון לשלוט בניהול הכסף שלהם ( 2013 Lesne, ) . כתוצאה מהמציאות הזאת בארה”ב, הכסף אינו נאסף רק לצורך רכישת ציוד ושיפור המתקנים בבתי הספר, אלא גם להשלמת משכורות למורים מקצועיים מצטיינים במקצועות הליבה, מתוך עניין לשפר את הישגי ילדיהם . נציג רשות החינוך בניו יורק שמתראיין באחת הכתבות מעיד כי התופעה מוכרת לו ויוצרת הפרדה מעמדית בתוך החינוך הציבורי . עם זאת הוא אינו חושב שתפקידו להעניש את ההורים שרוצים לשפר את בתי הספר של ילדיהם . במקום זאת הוא עושה מאמצים לגייס כסף מנדבנים וקרנות לטובת בתי הספר המשרתים אוכלוסיות חלשות . מוזכר בכתבה שבערים אחדות, כגון פורטלנד, יש דרישה שבתי הספר הציבוריים המגייסים כסף פרטי יפרישו אחוז מסוים ממנו לטובת בתי ספר אחרים .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר