|
עמוד:4
4 הנתונים נלקחו מתוך דוח Education at a Glance 2019 : OECD , על פי האופן שבו מוגדר כל מדד בדוח . מבנה הדוח בפרק הראשון של הדוח מובאים נתוני הרקע ומידע על תשלומי הורים בשש המדינות שנבחרו . בפרק השני מובא סיכום המידע על תשלומי ההורים מכל המדינות, לפי שאלות שהציגו מזמיני הדוח, כגון אילו תשלומי הורים יש, מי קובע את הסכומים ואת שיעורם . בסיכום הפרק מוצג ניתוח משווה בין המדינות בכוונה לבחון את הקשר בין נתוני הרקע של כל מדינה לבין היקף תשלומי ההורים הנהוגים בה . מההשוואה עולה שאין מתאם בין גובה תשלומי הורים לבין היקף החינוך שמקבלים תלמידים וטיבו . כלומר לא ניתן לומר שבזכות תשלומי הורים יש שיפור בחינוך הניתן בכל מדינה, במדדים שנבדקו . בפרק השלישי מוצגות המסקנות העולות מתוך הסקירה וההשוואה . הממצאים מצביעים על כך שתשלומי הורים אינם תוצר של צורך או של אילוץ תקציבי של השלטון, אלא פרי הכרעה של מדיניות חברתית-כלכלית . ההכרעות באשר לקיום תשלומי הורים ובאשר לגובהם מבטאות את המחויבות של המדינה לספק חינוך חינם לאזרחיה, ואת מידת המאמץ של המדינה להיאבק בכוחות השוק ובהפרטה . הסתמכות על תשלומי הורים עלולה לפגוע בשוויון ההזדמנויות בחינוך ולפגוע במעמד המקצועי של מנהלי בתי הספר והמורים .
|
|