סינגפור

עמוד:17

17 אתגרים הביקורת על תוכנית זו אינה נוגעת למידת יישומה או הצלחתה, אלא למסריה ולתנאים החברתיים שבמסגרתם היא נערכת : 1 העמדה שמקדמת התוכנית היא של נאמנות מוחלטת למדינה במחיר ביטול זהויות תרבותיות ואתניות של האזרחים, ובמידה רבה גם ביטול זהותם האישית . 2 בסינגפור אין למורים ולתלמידים חופש להביע עמדות שונות מאלו שמקדם הממשל . במילים אחרות, תוכנית להוראת זהות יכולה להתקיים כאשר למדינה אמצעים לאכוף הזדהות של המורים והתלמידים עם תכניה ומסריה . לסיכום פרק זה : 1 הוראה של זהות לאומית רוֹוחת ומתבטאת בתכנים על ההיסטוריה, התרבות והמורשת הלאומית . מטרת ההוראה של תכנים אלו היא ציון הייחודיות של הלאום והמדינה וכן הקניית תחושת גאווה בהם והשתייכות אליהם . 2 במדינות חדשות ובמדינות שצורת המשטר בהן השתנתה, השלטון מזהה צורך להטמיע זהות לאומית או להטמיע שינויים בזהות לאומית שקידם המשטר הקודם . במקרים אלו ( כל המקרים שנסקרו לעיל ) מודגשת ההוראה של הזהות ונכתבות תוכניות לימודים ייחודיות המוקדשות לה . 3 בהקשרים שהוצגו בפרק זה, הידע הנלמד לצורך חיזוק זהות לאומית נתפס ככלי ולא כיעד בפני עצמו . לכן בחלק מהמקרים ( דרום אפריקה, פולין והונג קונג ) נראה שהוא עובר עיבוד והטיה המרחיקים אותו מעובדות היסטוריות מוסכמות או ממחקר אובייקטיבי ומדעי . 4 שתי תוכניות הלימודים בדרום אפריקה יכולות להצביע על פתרון אפשרי להתרחקות מהאמת ההיסטורית . הפתרון המצומצם, שננקט בתוכנית הלימודים המאוחרת יותר, הוא של הוראה משווה ואקדמית של סיפרים שונים, כדי שכל צד יכיר את עמדות הצד השני בעבר ויכיר בהן . הפתרון הרחב יותר, שיישומו אומנם נכשל, הוא של תוכנית הלימודים המוקדמת יותר שביקשה ליצור הזדהות רגשית של כל חלק באוכלוסייה עם הסיפר של החלק האחר . 5 קיומן של קבוצות שונות באוכלוסייה של כל מדינה מערער את הטענה לקיומה של זהות לאומית אחידה . לכן בקרב אלו המנסים להקנות זהות לאומית אחידה קיימת נטייה להתעלם ממגוון קבוצות שמהן מורכבת או הורכבה האוכלוסייה ( פולין ) , להתעלם מתהליכים פנימיים ביניהן ( סינגפור ) או להציגם מעמדה של קבוצת הרוב ( דרום אפריקה ) . השפה, התרבות וההיסטוריה של מיעוטים במדינה מודרים במקרים אלו מתוכנית הלימודים ( פולין, הונג קונג וסינגפור ) או שאזכורן מצומצם . 6 השינויים שעוברים התכנים הנלמדים בשירות המסרים הלאומיים והנטייה להתעלם מתתי-קבוצות בעלות מאפיינים שונים בלאום, עלולים להוביל לכמה תוצאות : התנגדות של המורים שנדרשים להורות את התוכניות ( דרום אפריקה, הונג קונג וחלקית גם פולין )

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר