|
עמוד:496
694׀משנה ד 3 . וחמיו, ואגיסו . 9 בקבוצה הראשונה נמנו קרוביו, בשנייה בעלי קרובותיו, ובשלישית קרובי אשתו . א פש ר ו ת ב 10 1 . אחיו, ואחי אביו, ואחי אמו . 2 . ובעל אחותו, ובעל אחות אביו, ובעל אחות אמו . 3 . ובעל אמו, וחמיו, ואגיסו . על פי חלוקה זו ישנה הקבלה ברורה בין השלשה הראשונה לשלשה השנייה . בכל שלושת הפריטים בעל האחות מקביל לאח, והוא מייצג את האחות . יתרונה של חלוקה זו הוא בכך 12 11 ותבנית זו היא תבנית מוכרת בספרות חז"ל . שהיא יוצרת תבנית של שלוש שלשות, רב, עמ' ,326 שמילים אלו אינן מקוריות במשנה . הרמ"ה בפירושו למשנתנו כתב : "ותנא בעל אמו . . . והדר תני בעל אחות אמו", ומכאן שהוא גרס בעל אמו לפני בעל אחות אמו . פרט זה יכול לסייע להשערת רוזנטל, שכן, כידוע, נדידת מילים יכולה להיות סימן להוספה שנוספה במקומות שונים . למרות זאת דומה שהשערה זו היא השערה רחוקה, שכן מילים אלו מצויות בכל עדי הנוסח האחרים, לרבות קטע גניזה של סדר המשנה, וכן בהלכות פסוקות, עמ' סא ( בתצלום כתב היד עמ' 90 ) . נראה שהן בכתב יד ליידן והן בנוסח שהכיר רש"י נשמטו מילים אלו מחמת הדומות . מעניין הדבר שגם בתשובת רב שרירא, תשובות הגאונים הילדסהיימר, עמ' ו, חסרות מילים אלו בציטוט המשנה בתחילת התשובה שם, וכן בציטוט התשובה על ידי מהר"ם אלאשקר סימן סח, עמ' רכב . אבל, כפי שהעיר הילדסהיימר בהערותיו שם, הגאון עצמו מזכיר פסול זה בהמשך תשובתו . ויש להוסיף שמילים אלו נמצאות בהעתקה האחרת של תשובה זו, שערי צדק, חלק ד, שער ז, סימן כה, פט ע"א ( מהדורת ירושלים עמ' קצו ) , ראו על כך להלן, עמ' 601 הע' 42 . מילים אלו 'ובעל אמו' חסרות גם בהעתקת המשנה על ידי ר' שמואל בן חפני גאון, שפרסם גרינבוים, שרידים, עמ' רלו ( כך הוא בהעתקת המקור הערבי שם . בתרגום העברי נוספו מילים אלו על ידי המתרגם ; בטעות ציין טויבש, אוצר הגאונים, סימן תב, עמ' קצה הע' ,41 שבמובאה חסר 'ובעל אחות אמו' ) . ונראה שגם שם נשמטו מילים אלו מחמת הדומות . והשוו לדברי וייס, סדר הדיון, עמ' 65 הע' ,1 וראו סבתו, כתב יד תימני, עמ' 240 . בספרי לדברים פסקה רפ, עמ' ,297 חסרות מילים אלו בכתב יד ברלין ובכתב יד לונדון 341 ( במהדורת פינקלשטיין מצוין שמילים אלו חסרות גם בכתב יד אוקספורד ,151 אבל נתון זה הוא שגוי ) , אבל מצויות בכל שאר העדים ( כתבי יד : אוקספורד ,151 וטיקן 32 ; דפוסים, ילקוט ומדרש חכמים ) . ונראה שאף שם מדובר בהשמטה מחמת הדומות, ראו כהנא, ספרי זוטא דברים, עמ' 371 והע' 19 שם . 9 מבחינה זו ניתן היה לצרף לקבוצה השלישית את חורגו, אבל המשנה הפרידה אותו באופן ברור מהרשימה שלפניו כיוון שהוא פסול לבדו . 10 חלוקה זו הוצעה על ידי הגר"א בביאורו למשנה . 11 במשנתנו אפשר לומר שמדובר בעצם על שלוש רמות של שלשות, שכן כל אחד מהנמנים כאן נפסל הוא ובנו וחתנו . הווה אומר : הרשימה במשנה מורכבת משלוש שלשות שכל אחת מהן מורכבת משלושה פסולים, וכל פסול מייצג שלושה אנשים . 12 ראו, למשל, משנה שביעית ג, ה : 'לא יפתח אדם מחצב כתחלה לתוך שדיהו עד שיהוא בו שלוש מורביות שהן שלש על שלוש על רום שלש שעורן עשרים ושבע אבנים' ; משנה, שביעית ט, ב : 'שלוש ארצות לביעור יהודה ועבר הירדן וגליל, שלוש שלוש ארצות לכל אחת ואחת' ; משנה שקלים ג, ב : 'בשלוש קופות של שלש שלוש סאים תורמים את הלשכה' ; משנה ראש השנה ד, ט : 'סדר תקיעות שלוש של שלוש שלש' . שלמה נאה הראה שמדרש תורת כוהנים מורכב מתשע
|
|