מבוא

עמוד:14

14 לנוכח ערב סתיו מחריש מישור, ובו ארבעה סיפורים השואבים כמה ממאפייניהם הפואטיים והצורניים 10 ב סיפורי מישור מרבה יזהר לעסוק בפעולת הסיפֵר, והם מעיןמסיפורי הילדים . 'דין וחשבון' פואטי שמוסר המחבר לאחר העמדת הפסגות הגבוהות של יצירתו . אף על פי כן לא הרבו פרשניו של יזהר לעסוק ב סיפורי מישור , וייתכן שמקומו 11 הקובץ אחרי ימי צקלג הפך אותו ל'מדבר בצל הגשם' של הביקורת והמחקר . סיפורי מישור מציין גם את תחילתה של שתיקה . מאז פרסומו חדל יזהר לפרסם יצירות ספרותיות והתרכז בכתיבה פובליציסטית ועיונית במשך למעלה מעשרים 12 בספר זה, המבקש להציג את המניעים הפואטיים שביסוד יצירתווחמש שנה . של יזהר, יידונו הסיפורים שב סיפורי מישור בהרחבה, משום שהם מהווים שער ליצירתו של הסופר . ב- 1992 שבר יזהר את ה'שתיקה' שמאז פרסום סיפורי מישור וחזר לפרסם יצירות ספרות . הוא פרסם שישה ספרים, כולם בהוצאת 'זמורה ביתן' בעידודו של ישראל זמורה, שגם הוציא ב- 1989 מהדורות שניות של ימי צקלג ושל סיפורי מישור . הסיפורים החדשים הם מקדמות , צלהבים ומלקומיה יפהפיה, המצטרפים לכדי טרילוגיה אוטוביוגרפית, קובצי הסיפורים הקצרים צדדיים ואצל הים, וכן גילוי א ליהו , היחיד מספריו של יזהר העוסק כולו בהתרחשויות שאחרי מלחמת 13 השחרור . בספר זה אתמקד בשיאה של יצירתו המוקדמת של יזהר, זו שלפני שנות ה'שתיקה' . בשנים אלה היה מעמדו הציבורי של יזהר בשיאו, ובהן נכתבו היצירות 10 לפירוט ה'סיפורים לבני הנעורים', מאפייניהם הפואטיים והדרך שעשה יזהר מהם ועד סיפורי מישור , ראו בהרחבה להלן בתחילת פרק ג . 11 'מדבר בצל הגשם' הוא מונח מטאורולוגי וגאוגרפי המאפיין מקום שסובל ממיעוט גשמים, משום שבדרך אליו עוברים העננים מעל פסגות גבוהות . לחשיבות השימוש במטפורות אקולוגיות למחקר הספרות ראו : ליפסקר, 'השיח' . 12 לניסיון להסביר את ה'שתיקה' ראו להלן פרק ו, בקריאה ב'סיפור שלא התחיל', שהוא הסיפור האחרון שפרסם יזהר בשנות השישים . הסבר אחר ראו בתוך : אורן, זהויות , עמ' 55 - 72 . אורן רואה את ה'שתיקה' של יזהר כהמרת ההון הספרותי בהון ההשפעה הציבורית . בשנים אלו שימש יזהר סמכות רוחנית- ציבורית ופרסם תאוריה ספרותית . לדברי אורן, הצורך של יזהר לעמוד בקריטריונים האנטי- אידאולוגיים שהציב לעולם הספרות מכוון אותו להוציא מכתיבתו את ההשתייכות הציונית שאפיינה אותה, ולהכניס אליה מחויבות אנטי- ציונית בכסות של אנטי- אידאולוגיה . הוא מראה זאת באמצעות חקירת השינויים שהוכנסו בנובלה 'בפאתי נגב' לקראת הדפסתה הקנונית ( אורן, שבבים , עמ' 224 - 241 ) . 13 גילוי אליהו עוסק במלחמת יום הכיפורים . הוא מתעד את המלחמה מנקודת המבט של יזהר עצמו, המטייל בשדות הקרב כקצין- מרצה לצדם של עוזי פלד וחיים גורי, ואת חיפושיו אחרי חתנו אליעזר ( בסיפור : אליהו ) הלוחם בצנחנים . מלבד גילוי אליהו , יוצא מן הכלל ( של עיסוק בהתרחשויות שלפני קום המדינה ) נוסף הוא הסיפור 'הדרך ליריחו' שבקובץ צדדיים , המתרחש אחרי מלחמת ששת הימים .

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גורין בנגב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר