פתח דבר

עמוד:8

8 לנוכח ערב סתיו מחריש שני המהלכים שעברתי אורגים את הספר הזה מחוטים של התפעלות לצד חוטים של התבוננות היסטורית ביקורתית יותר . מהספר לא נעדרת הקריאה ה'מיסיונרית' של הספרות, ניסיונו של מורה לספרות לגלות את יופייה הגנוז של יצירה, שהכול מכירים בערכה אך מעטים מצליחים ליהנות ממנה בקריאה יחפה . לפיכך יכול ספר זה לשמש מבוא למי שמבקש להתחיל לקרוא ביצירת יזהר וליהנות ממנה . לשם כך הארכתי לעתים בציטוטים מיצירתו של יזהר, אולי מעבר למה שנצרך לטיעון, כדי לשתף את הקורא ביופי שלעתים נבלע בתוך היצירות השלמות . לצד הקריאה המבקשת לעמוד על היופי והעדנה, הספר מבקש לכרוך את המאפיינים הייחודיים של יצירת יזהר – שחלקם עולים מתוך המסורת הביקורתית והמחקרית הענפה של יצירתו – עם מוטיבציות פואטיות הנובעות מהיותו של יזהר מייצג של דורו ( תפקיד שאליו התכחש בתוקף ) במציאות ההיסטורית רבת-התהפוכות של תקומת מדינת ישראל . מוטיבציות פואטיות אלו קשורות להתמודדות עם הציפיות והאתגרים שהונחו לפני יזהר ובני דורו . מלבד היותו מבוא ליצירת יזהר, יש בספר זה טענה רחבה יותר על המערכת הספרותית העברית בתוך ההקשר של התנועה הציונית, המבקשת להעניק משמעות לאומית לקיום היהודי, וכן טענה על תפקידו של ה'צבר' ביצירת הזהות הישראלית . יסודו של ספר זה בעבודת דוקטור שכתבתי בתכנית הבין-תחומית לפרשנות ותרבות באוניברסיטת בר-אילן, בהנחייתה של ד"ר רחל אלבק-גדרון . דרכה של עבודת דוקטור שהיא חייבת בדין וחשבון אינטנסיבי למתודולוגיה שבה היא משתמשת, ובשל חיבתי לפילוסופיה דומני שמילאתי את החובה הזאת באדיקות נלהבת . בספר המוגש לציבור הרחב חסכתי מן הקורא את הדיונים הנרחבים הללו, אף שחלק מהם מצאו בכל זאת את דרכם – בקצירת האומר – לפרק המבוא ולהערות השוליים . המעוניינים במהלכים התאורטיים האלה ימצאו את דרכם אל העבודה שכתבתי כתלמיד מחקר . מלבד מקורות ההשפעה הכתובים, המצוינים כנהוג בהערות השוליים, תרמו לדרכי אל יצירת יזהר גם שיחות רבות והתייעצויות בעל פה, וברצוני להודות על כך . ראשית העיון המחקרי שלי ביצירת יזהר נערך בהדרכתו האדיבה של פרופ' אריאל הירשפלד, שעודד אותי לפרסם את הדברים שכתבתי במסגרת סמינר על ימי צקלג . הסמינרים של פרופ' הירשפלד, שהמשכתי להגיע אליהם גם אחרי סיום חוק לימודי, ממשיכים להיות עבורי מופת של הוראת ספרות שיש בה מחקר ספרות וגם פיתוי לספרות ו'מיסיון' של ספרות . אני מודה לפרופ' הירשפלד על ליווי ארוך שנים בחיוך ובעצה, בבית ובאוניברסיטה . ד"ר רחל אלבק-גדרון, מן המחלקה לספרות עם ישראל באוניברסיטת בר- אילן, מלווה אותי מאז כתיבת עבודת המוסמך . הנחייתה התגלתה כמתת חסד של

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גורין בנגב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר