פתח דבר

עמוד:8

מעשה רב – שיקול הדעת ההלכתי ועיצוב הזהות היהודית בפתח ספרו ׳שיקול דעת שיפוטי׳ שהתפרסם בשנת תשמ״ז : ׳אך מעט ידוע – לציבור הרחב, לקהל המשפטנים, למורים למשפט ולשופטים עצמם – על שיקול הדעת השיפוטי׳ . קביעה זו נכונה שבעתיים לגבי שיקול הדעת ההלכתי . ואם הצדק עם ברק, ש׳בעיקרו של דבר נשאר שיקול הדעת השיפוטי בתחום הנסתר׳ ( שם ) , על אחת כמה וכמה הדברים נכונים לגבי שיקול הדעת ההלכתי . טיבו ודרך פעולתו של זה כמעט שאינם נדונים כלל . ספר זה מבקש לתרום לשינויו של מצב עניינים זה . הטענה היסודית שאבקש להציע היא שההלכה איננה אך ורק מערכת של כללי התנהגות, שפוסקיה מבקשים להחילם, כמות שהם, בחיי הציבור, אלא יש לראותה כשדה מערכה שמתקיימים בו מאבקים על עיצוב החיים היהודיים . במערכה זו מפעילים פוסקי ההלכה שיקולי דעת רחבים ומגוונים החורגים הרבה מעבר לדרישות העולות מן הספרות ההלכתית המחייבת . הכוחות המניעים את החשיבה ההלכתית המעשית קשורים באופן הדוק לשאלות של זהות קולקטיבית והבניית זהותה של העדה היהודית לדורותיה . משום כך ניתן לראות בה את אחד מן האתרים המרכזיים שבהם מתעצבים המסורת והחיים היהודיים לאורך הדורות . השקפה זו עומדת בניגוד להשקפה רווחת הטוענת כי פסיקת ההלכה היא תוצר של לימוד ועיון במקורותיה הסמכותיים, וכי מן הטעם הזה אין לחכמי ההלכה כל חלק בעיצובה, אלא היא כפויה עליהם . ביטויים כמו ׳ההלכה מחייבת׳ ו׳מבחינה הלכתית אי אפשר אחרת׳, שכה רווחים בשיח הציבורי, מבטאים את העמדה הזאת . ואולם, השקפה זו משמשת בידי טועניה מסווה לאופייה הפוליטי של החשיבה ההלכתית ואמצעי לכפיית עמדותיהם החברתיות-דתיות . בספר זה אני מבקש לערער את ההשקפה הזאת ולהתבונן בהלכה בדרך אחרת . בסיוען של תֵאוריות ביקורתיות של השפיטה אגש לעיין בשיח ההלכתי בפסיקת ההלכה למעשה ואנסה להראות, שחשיבתם של חכמי הלכה בבואם לפסוק הלכה למעשה מעוצבת על ידי האתגרים הדתיים והחברתיים שלפניהם הם ניצבים, וכי השקפותיהם על אופיים הראוי של החיים היהודיים הן שמדריכות אותם בבואם לפסוק . * * * ראשיתו של ספר זה בעת שהותי כעמית מחקר ב׳תכנית תקווה לחקר החוק והציוויליזציה היהודית׳ ( The Tikvah Program for the Study of Law and Jewish Civilization ) של בית הספר למשפטים של אוניברסיטת ניו יורק בשנה האקדמית 2009 - 2010 . ברצוני להודות לפרופ׳ יוסף ויילר ולפרופ׳ משה הלברטל, שעמדו בראש התכנית, על הזמנתי להשתתף בה ועל התנאים הנפלאים שהעמידו לרשותי כדי שאוכל להשתלם בתורת המשפט, תחום שהיה חדש לי לחלוטין עד אז . שיחותיי עם פרופ׳ ויילר, במהלך אותה

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר