רבקה: להיות אם אוהבת

עמוד:14

14 יונה בר מעוז שהאחים שונים מדי, ובוודאי אין עשו יכול להנהיג, ולכן גרמה במתכוון לקרע בלתי ניתן לאיחוי בין שני בניה . מרגע זה, בנה הגדול יפנה לעבר אחד ובנה הקטן יפנה לעבר השני, וכל אחד מהם ישגשג טוב יותר בלי אחיו, וימצה את ייחודו בלי הפרעה . עשו לא יהיה מוגבל על ידי אחריות לאח שעולמו הרוחני זר לו . וכי כיצד יבין אדם שנושא כמה נשים את אחיו-תאומו, שממתין בסבלנות עשרות שנים עד שתמצא מישהי ראויה לערכים של הוריו ? אשר ליעקב, הוא לא יוכל לחיות בצל של אח, שגם כאשר הוא לכאורה מבין דרישות רוחניות, מסתבר שלא הבינן כלל ! עשו אמנם מבין לבסוף כי רעות בנות כנען בעיני אביו, אבל בניסיונו לתקן את הרעה הזאת, הוא מוסיף רעה אחרת . הוא נושא עוד אישה על נשותיו, כאילו מדובר ביין חזק, שאם ימהלו אותו במים יאבד מחריפותו . הוא אינו מבין שאת מערכת המושגים השגויה של נשותיו הראשונות הוא איננו מתקן, אלא, אדרבה, מוסיף גורם של לחץ ומצוקה ( לא במקרה כינו חז״ל נשים שנשואות לאדם אחד בכינוי ׳צרות׳ ) . עתה בוודאי, לא תתחרינה הנשים ביניהן מי תהיה טובה מחברתה בעיני רבקה ויצחק, אלא תהיינה עסוקות בקטטה תמידית . לא ייפלא אפוא, שלאחר זמן נפרד עשו מהוריו לצמיתות, הוא וכל משפחתו, ועבר להתגורר הרחק בהר שעיר, שכן כל ההוויה הרוחנית בביתו עמדה בסתירה גמורה לערכי בית הוריו . אנו רואים אם כן, שיחסה של רבקה לשני בניה מורכב, אבל מחושב . העובדה שעשו מפקיד בידיה את בגדי החמודות, למרות היותו נשוי, מלמדת שעשו חש באהבתה ובדאגתה לו, אך רבקה מכירה אותו לפני ולפנים, בלי כיסוי, והיא אינה סבורה שאפשר להפקיד בידיו הנהגת אחרים . לכן את בגדי הפאר היא מלבישה דווקא את יעקב, כפי שיעקב ילביש בגדי גדולה ליוסף הבן המוכשר למנהיגות . בו בזמן, על ידי מעשה זה רבקה מטילה על הבן האהוב גורל קשה, של מאבק מתמיד עם אחיו, עד כדי סכנה לחייו, שכן בחירה לתפקיד תובעני זו המשמעות העמוקה של אהבה . 5 הטענה הזאת שאהבה משמעה תביעה להתרומם מעל הרגיל, בין אם מדובר בעם, בין אם מדובר באדם בודד, נאמרת במפורש בכתובים ( שמשתמשים לפעמים בשורש ״אהב״, ולפעמים במקבילו ״ידע״ ) . 6 5 . אם אמנם נבין אהבה במשמעות זאת, נוכל להסביר גם את חרון אפו של יעקב על רחל, כאשר תבעה ממנו ״הָבָה-לִּי בָנִים וְאִם-אַיִן מֵתָה אָנֹכִי״, הוא עונה : ״הֲתַחַת אֱלֹהִים אָנֹכִי אֲשֶׁר-מָנַע מִמֵּךְפְּרִי-בָטֶן״ . נראה שחרון אפו נובע מאכזבה, כי הוא מצפה ממנה לרמה רוחנית גבוהה שלא תתלה את ההצלחה בכל תחום באדם, אלא באלוקים . כך עושה לאה בקראה שם לילדיה, ורחל תעשה זאת אחר כך בקראה שם לדן בן שפחתה וליוסף בכורה . 6 . לא במקרה מתואר הקשר האינטימי ביותר בין גבר לאשה בשורש ״ידע״ : ״וְהָאָדָם יָדַע אֶת- חַוָּה אִשְׁתּוֹ״ ( בראשית ד, א ) .

דגן, איתמר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר