רבקה: להיות אם אוהבת

עמוד:12

12 יונה בר מעוז על כרחנו, עלינו לבחון האם מבינים אנחנו נכונה מה היא אהבה במושגים של התנ״ך, או לפחות של ספר בראשית . ואכן ההיקרות הראשונה של הפועל אהב בסיפור אהבת יצחק לרבקה אינה מתארת פעולה של רגש ספונטני בלתי מבוקר, אלא פעולה שנעשית לאחר בדיקה ובירור האם האדם הנאהב ראוי לאהבה . וַיְבִאֶהָיִצְחָק הָאֹהֱלָה שָׂרָה אִמּוֹוַיִּקַּח אֶת-רִבְקָה וַתְּהִי-לוֹלְאִשָּׁה וַיֶּאֱהָבֶהָוַיִּנָּחֵם יִצְחָק אַחֲרֵי אִמּוֹ ( בראשית כד, סז ) . הפסוק מתאר איך יצחק מכניס לאוהל אמו מישהי, אנונימית בשלב זה מבחינתו, אחר כך הוא מכיר אותה כרבקה ונושא אותה לאישה, ורק לאחר שלב הקשר הגופני נאמר שיצחק אוהב את רבקה, ואהבה זאת היא שמנחמת אותו על מות אמו . המדרש ( בר״ר פ, ס ) מסביר מה היה ברבקה שניחם את יצחק על מות שרה אמו, ומדגים את טיעוננו, שהאהבה שרחש יצחק לרבקה לא הייתה התפרצות רגש שיטחית, אלא פרי התקשרות מעמיקה בשל התאמה והסכמה בערכי יסוד של בית ומשפחה : כל ימים שהייתה שרה קיימת היה ענן קשור על פתח אהלה, וכיוון שמתה פסק אותו ענן, וכיוון שבאת רבקה חזר אותו ענן . כל ימים שהייתה שרה קיימת הייתה ברכה משולחת בעיסה, וכיוון שמתה שרה פסקה אותה הברכה, כיוון שבאת רבקה חזרה . כל ימים שהייתה שרה קיימת היה נר דלוק מלילי שבת ועד לילי שבת, וכיוון שמתה פסק אותו הנר, וכיוון שבאת רבקה חזר . ההבנה הזאת, שאהבה שאוהבים אדם באה לאחר ידיעה והכרה של תכונותיו, איננה נסתרת מן הסיפור הבא על אדם שאהב את אשתו, למרות שקריאה שטחית הובילה קוראים רבים לטעות בכך . כוונתי היא לאהבת יעקב את רחל . יעקב אמנם נושק לה מיד בפוגשו אותה בפעם הראשונה, אך הכתוב חושף את רגשותיו ומניעיו בבירור : וַיְהִי כַּאֲשֶׁר רָאָה יַעֲקֹב אֶת-רָחֵל בַּת-לָבָן אֲחִי אִמּוֹוְאֶת-צֹאן לָבָן אֲחִי אִמּוֹוַיִּגַּשׁ יַעֲקֹב וַיָּגֶל אֶת-הָאֶבֶן מֵעַל פִּי הַבְּאֵר וַיַּשְׁקְאֶת-צֹאן לָבָן אֲחִי אִמּוֹ . וַיִּשַּׁק יַעֲקֹב לְרָחֵל וַיִּשָּׂא אֶת-קֹלוֹוַיֵּבְךְּ . וַיַּגֵּד יַעֲקֹב לְרָחֵל כִּי אֲחִי אָבִיהָהוּא וְכִי בֶן-רִבְקָה הוּא… ( בראשית כט, י – יב ) . הכתוב חוזר ומדגיש את התרגשותו של יעקב מהגילוי שלפניו עומדת קרובתו : בת לבן אחי אמו, ואפילו הצאן זוכה לייחס מיוחד משום היותו צאן לבן אחי אמו ( הדבר מודגש פעמיים ) . הקירבה הזאת מתעצמת בהציגו עצמו לפני רחל כאח לאביה, בשל היותו בן רבקה . רק לאחר שהייה של חודש בבית לבן ( שם, יד ) , משמיע לנו הכתוב : וַיֶּאֱהַב יַעֲקֹב אֶת-רָחֵל וַיֹּאמֶר אֶעֱבָדְךָשֶׁבַע שָׁנִים בְּרָחֵל בִּתְּךָהַקְּטַנָּה ( שם, יח ) . כלומר, במשך החודש הזה היה יעקב יכול לעמוד על תכונות נפשה של רחל, ולהחליט שהיא האישה המתאימה ביותר להקים עמה את ביתו . ואכן אהבתו זאת, שבאה לאחר בחינה ובדיקה, עמדה איתנה בתהפוכות החיים הסוערים של יעקב ורחל, ולא עממה עד ימיו האחרונים, שבהם ביכה את פרידתה החטופה ממנו . גם אהבת יעקב ליוסף,

דגן, איתמר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר