פתח עיניים

עמוד:10

10 יבשת אבודה אף כי האימהוּת היא קטגוריה חברתית ומטפורית , אוניברסלית ותשתיתית להוויה האנושית , ריץ ' מציינת כי החומר העומד לרשותנו כדי להבין את התופעה הוא דל מאוד . האוניברסליות המוחלטת של נוכחות האם , כמי שמעניקה חיים בגופה , עומדת בניגוד מתוח לייצוגיה 5 המעטים יחסית בתרבות . ספר זה עוסק בייצוגי האימהוּת בספרות האגדה היהודית הקלאסית : עולמם של חכמי המשנה והתלמוד המיוצג בחיבורים , שנוצרו במהלך המאות הראשונות לספירה בארץ ישראל ובבבל . חז " ל הקדישו סדר משנאי ותלמודי שלם ל " נשים ", אך באימהוּת לא עסקו , בוודאי לא כשלעצמה . התייחסותם לאימהוּת היא אקראית , אגבית , ומשקפת את המובן מאליו של זמנם . ספרות חז " ל נוצרה בידי גברים , עוסקת לרוב בהם , בחוויותיהם ובאורחות חייהם , ומטרתה לקדם מטרות של גברים ולהסדיר את שדות פעולתם בעולם ואת תפקודם במערך החברתי הפטריארכלי . הנשים מופיעות בה בתפקידים משניים של אשת איש , אם או בת . הן ממלאות את התפקידים שהוקצו להן אך אינן יוזמות ואינן מתפקדות במעמד של סובייקט שהוא סוכן ) agent ( . ההתייחסות לאימהוּת בקורפוס זה משועבדת לנקודת המבט של יוצרי ספרות חז " ל , והיא מיוצגת ומוגדרת על ידם . התבוננותם מכוננת בדרכה את מרכזיותו של האב ואת שוליותה האינסטרומנטלית של האם . נקודת מבט גברית טיפוסית על רעיות ואימהות באה לביטוי בדבריו של רבי חייא : " דיינו שמגדלות את בנינו ומצילות אותנו מן החטא " ) בבלי יבמות , סג ע " א ( . כלומר , תפקידן של הנשים לגדל את בניהם ) של האבות ! ( , ולספק את צרכיהם המיניים ) של הבעלים ( . בעשורים האחרונים נכתבו מחקרים פמיניסטיים לא מעטים העוסקים 6 אבל טרם נכתב חיבור מקיף הממפה את ייצוגי האימהוּת , בספרות חז " ל , כפי שהם מעוצבים בתודעתם ובדמיונם של חז " ל . חיבור זה מבקש אפוא להניח תשתית לדיון עומק באחד הנושאים האנושיים הגדולים , בחיים המקרים מדובר באם כאובייקט , ואילו האם כסובייקט – חוויותיה , צרכיה וחששותיה , הקונפליקטים והפנטזיות שלה , לרוב לא זוכים להתייחסות . ענת פלגי-הקר בספרה , מאי מהות , מחפשת אחר האם הנוכחת הנעדרת בתולדות החשיבה הפסיכואנליטית . 5 . ריץ ', ילוד , עמ ' 40 - 41 . 6 . כגון : בויארין , הבשר ; בסקין , נשיות ; האופטמן , לקרוא ; פונרוברט , טומאת ; קוסמן , נשיות ; קסלר , להרות ; רוזן צבי , הטקס , ועוד רבים נוספים .

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר