פתח דבר

עמוד:9

המסע החשיבתי והלמידה הדינמית הם כלים ליצירת הוראה קשובה בבית הספר ובגן הילדים . השיח יכול להתייחס מפורשות להקשרים שונים שהמושג או הנושא הנלמד מתבטאים בהם . הגעה לידי הבנה מצריכה עיסוק בנלמד לאורך זמן והתייחסות להיבטים שונים שלו . תוספת של ידע מאפשרת להתבונן טוב יותר בייצוגים שונים של הנלמד בסביבות שונות . שימוש בדמיון יכול לאפשר ללומדים ולמורים לבטא רעיונות חדשניים לגבי הנלמד . תהליכי ההוראה והלמידה של המסע החשיבתי והלמידה הדינמית מאפשרים יצירת תקשורת אינטנסיבית מגוונת וממושכת בין המורה ללומדים , תוך מתן יכולת להבין את הנלמד ולהגיע למודעות לגבי תהליכי הלמידה של כל אחד ואחת . האינטראקציות המתווכות מאפשרות למקד את השיח עם הלומדים במקומם הריאלי ביחס לנושא הנלמד ולחולל שינויים בהבנתם . המורים מתווכים ברמה הכיתתית וברמה האישית בעת ובעונה אחת . כדי ליצור הוראה קשובה , עליהם להשתמש בשפות הוראה שמאפשרות להאזין למקומם של הלומדים בכיתה או בגן , בזמן אמיתי , בעת ההוראה של נושאי לימוד שונים . הוראה קשובה כרוכה ביצירת תוצרים כגון ציורים , דגמים או טקסטים כתובים , שהלומדים יכולים לבטא באמצעותם את מקומם ביחס לנלמד . המורים הם שותפים בתהליכי הלמידה , בין שהם יוצרים בעצמם יחד עם הלומדים ובין שהם מאזינים באופן אקטיבי למקומם של הלומדים השונים . שיעור קשוב מאפשר ללומדים להגיע אל מחוזות חדשים של הבנה ביחס לנושא הנלמד , הרבה מעבר לתכנון הראשוני של המורה . המורה יכול להאזין לשינויים שחלים אצל הלומדים במהלך השיעור . השיח בכיתה מאפשר ללומדים לבטא את נקודות המבט שלהם ולהיות שותפים פעילים בעיצוב ההבנה של הנושא הנלמד . בשיחות שלי עם ראובן פוירשטיין עלתה השאלה , אם אפשר להחיל את רעיון הלמידה המתווכת על כל שיעור בכל תחום תוכן ולהתאים את התיווך לאוכלוסיות הלומדים השונות בכיתה . פוירשטיין סבר שזה אתגר קשה מאוד להשגה . הוא חשב שעדיף להתמקד בפיתוח החשיבה של הלומדים , תוך שימת דגש על ההעברה של התפקוד החשיבתי המשופר אל תהליכי הלמידה הנדרשים במקצועות הלימוד השונים . בפיתוח החשיבה , כך אמר לי , מצויים כלים מובנים שמאפשרים ליצור תיווך מותאם ללומדים השונים , אבל הניסיון ליישם תהליכי תיווך בשיעורים השונים יצריך פיתוח כלים דומים בכל מקצועות הלימוד . אף על פי כן , כבר בשנות עבודתי במכון פוירשטיין וגם בשנים שלאחר מכן חיפשתי את התשובה לשאלה המאתגרת . היום , לאחר שנים של התנסות , אני סבור שאפשר להפקיד את פיתוח

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר