פתח דבר

עמוד:7

פתח דבר התחלתי את דרכי בשדה החינוך הפורמלי כמורה לפיזיקה בתיכון דנציגר בקריית שמונה . הייתה זו תקופת הקטיושות ערב מלחמת לבנון הראשונה , תקופה שרק העצימה את הפער בין מרכז ופריפריה . פניתי לשדה החינוך לאחר שהבנתי כי אין לי עניין להמשיך לעבוד כמהנדס מכונות , התחום שהתמחיתי בו בלימודיי באוניברסיטת תל אביב . אהבתי , ואני עדיין אוהב , ללמד . האתגר העיקרי שסימנתי לעצמי כמורה של המגמה לפיזיקה בקריית שמונה , היה להכין את תלמידיי לבגרות ברמה של חמש יחידות לימוד , כדי שיוכלו לבנות את עתידם בכל מקום שיבחרו . תלמידיי נענו לאתגר וקיבלו ציונים טובים בבחינות הבגרות . בקיץ , 1991 לאחר שהעתקנו את מגורינו לירושלים , השתתפתי בכנס בין - לאומי מטעם מכון פוירשטיין , ושם צפיתי לראשונה באינטראקציה מתווכת . זה היה בעת שראובן פוירשטיין עבד עם ילדה קטנה . הוא האזין לפרטי הפרטים של תהליכי חשיבתה והסביר אותם לקהל המשתתפים . הילדה הגיבה בשמחה לשיחה עם פוירשטיין , והשינוי שחל בדרכי למידתה וחשיבתה ניכר בפרק הזמן הקצר של ההדגמה . במהלך השנים צפיתי בעשרות אינטראקציות מתווכות שביצע ראובן פוירשטיין . מטרת ההוראה אצל פוירשטיין הייתה לאפשר ללומדים ליצור שינוי מבני בחשיבה כאן ועכשיו . פוירשטיין לא חיכה עד למבחן המסכם כדי להבחין בשינויים שהתחוללו אצל הלומדים . הוא הקשיב למקומם הריאלי של הלומדים במהלך השיח הלימודי ותיווך להם בהתאם . החלטתי ללמוד את דרך ההוראה המיוחדת של מכון פוירשטיין ולהתנסות בה , ועבדתי שם כעשר שנים . המפגש שלי עם ראובן פוירשטיין שינה את ההתייחסות שלי להוראה וללמידה . הלמידה המתווכת שפיתח הדגישה את החשיבות ביצירת תחושה של דינמיות הן אצל הלומדים והן אצל המתווך או המתווכת . השינוי החשיבתי בא לידי ביטוי בפעולה המשותפת , תוך כדי האינטראקציה המתווכת . לומדים רבים חוו שינויים ניכרים בחשיבה ובתפקוד . גם לומדים שאיש לא חשב שיש להם סיכוי , השתנו בחשיבתם והגיעו אל מקומות לא צפויים בתפקודם . חשיבות מיוחדת הייתה להתייחסות של פוירשטיין לשגיאות של הלומדים , שגיאות ששימשו לאפיון הייחודיות שלהם . הייחודיות של האופן שבו שגו אפשרה

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר