פתח דבר

עמוד:יא

פתח דבר חסידות גור , נושאו של ספר זה , היא החסידות הגדולה בישראל , ואף שהיא מונה עשרות אלפי חסידים , רק מעטים מכירים את אורח חייהם ואת עולמם הרעיוני . בספר שלפניכם נפתח צוהר להתבונן , ול וּ במקצת , בחסידות ייחודית זו ובאתוס הקד וּ שה המארגן את חיי חסידיה . קדושה היא פרישות מינית , ומשמעותה התרחקות מכל מה שעלול לעורר את היצר המיני , הרבה מעבר למה שחוק ההלכה מחייב . אתוס הקדושה מטביע חותם על הספ ֵרה הפרטית והציבורית של חסידי גור , והוא מל ַווה בדפוסים ייחודיים את התנהגותו של החסיד בינו לבין עצמו , עם משפחתו , עם סביבתו ומעל לכול — עם א ִשתו . מימי לא קראתי לאשתי הוא ספר מסע אל תוככי החברה הגוראית , מסע שנוגע במרחבי חיים רבים ומתרכז בעיקר בקשר שבין איש לאישה , ובשלבי התפתחותו של קשר זה . לחסידות גור דגם זוגיות ייחודי . אין דומה לו בכל קבוצה חרדית אחרת , ולמיטב ידיעתי גם לא בקבוצות חברתיות אחרות בעולם . מטבע הדברים דגם הזוגיות הזה יוצר עניין וסקרנות , אך לחשיפתו יש ערך גדול יותר מסיפוק שני אלה . ראשית , יש ערך היסטורי בחשיפת חייהן של קבוצות חברתיות שונות . חשיפה זו היא מעין תיעוד והנצחה של חיים יהודיים מגוונים . במהלך המחקר , כשביקשתי ללמוד כיצד חיו חסידי גור במזרח אירופה , גיליתי שכמעט אין לנו מידע על כך , וגם זה הקיים אינו עוסק לא בחסידות גור ולא בקבוצה חסידית אחרת אלא בכלל היהודים במזרח אירופה , ואין בו כמעט הבחנה בין הקבוצות השונות . מעטים בחסידות גור , ודאי הנשים שבה , הכותבים ספרי זיכרונות , ואם כותבים — אלה קשורים בייחוד למוסד האדמו " רות ולא לחיי היום יום . משום כך , בהיעדר תודעה היסטורית , ידע יקר ערך על אורחות החיים החסידיים בישראל במאה ה 21 עלול להיעלם מן העולם . שנית , הקדושה היא , בין השאר , סוגיה תאולוגית שמזמינה אותנו להתעמק בתפיסותיה השונות של היהדות על הממשק שבין גוף לרוח . התלמוד הבבלי ,

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר