מבוא

עמוד:5

מבוא דור דור ודורשיו , דור דור ונושאיו . קרוב למחציתה של הספרות התלמודית והמדרשית היא סתמית , ללא שם , בניגוד לציווי ו חייב אדמ לומר דבר בשם אומרו . אף על פי כן לא מצאנו לחכמים מן הדורות שעברו שיעמדו וישאלו , מפני מה זה סתם וזה מפורש ? האם שונה הסתם בתוכן , בסגנון או בזמן מרעהו שנתפרש אומרו ? האם מי ששנה זה לא שנה זה ן או שמא אותו החכם עיתים פעל כסתמאי ( עלום שם ) ועיתים כר ' פלוני ? ר ' זכריה פרנקל ו ! היה הראשון שהקדיש מסה לנושא זה . אחריו נמשכו קצת מתלמידיו ולאחריהם תלמידי תלמידיו . הללו תיקנו את דבריו והוסיפו להם מראי מקומות . אלא שהוא והם צימצמו את הנושא בעיקר לשאלת התייחסות האמוראים לסתמות וגרמו לכך שחשיבות הנושא , גם לאחר שנתעורר , לא חדרה לתודעת הלומד . זכה דורנו ושאלת הסתמות לכל אגפיה הפכה לנושא מרכזי במחקר התלמוד שרבים דשים בו ושענינו גם בתכונות המיוחדות של הסתמות ובתרומתם המכריעה של מחברי הסתמות ( הסתמאים ) להתהוות התלמוד . להלן תמצית מסקנותינו בנושא זה , כפי שהן נראות לנו עכשיו מתוך ניתוח מעמיק של יותר מאלף סוגיות הנידונות והמעורות בחיבורינו אלה ( דעתנו תתברר ותקבע לאחר שנסיים אי " ה את חיבורינו אלה על כל הש " ס ואז נתעסק בפרטי פרטים , דבר דבר על אפניו , במקורות הסתמא ובשיטותיו . כאן נסתפק בהצעת המסקנות מתור מראי מקומות מועטים וללא וויכוחים ) . ואלה הן : בינינו ובין האמוראים עומדים הסתמאים , העורכים והמסדרים למיניהם . מה שקבלנו מהאמוראים ומה שלא קבלנו מהם , הצורה בה קיבלנו את הדברים , הכל עבר דרך הסתמאים . תורת האמוראים מהולה בתורת הסתמאים . . 1 מכתב חדשי , כרך י , עמ ' . 190 . 2 צייננו את הספרות במבוא ליומא חגיגה עמי 1 העי . 1 ויש להוסיף עכשיו מ " ש רש "י פרידמן , מחקרים ומקורות " , _ניו יורק תשל " _ח , במבואו לפרק האשד . רבה בבבלי , " עמ ' . 282 — 301

מכון שוקן למחקר היהדות שליד בית המדרש לרבנים באמריקה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר