|
עמוד:13
החיוך שנמחה — מיתוס והומור בסיפור על חוני המעגל הקדמה שאלת היחס בין האגדה התלמודית ובין מקורותיה ההיסטוריים והספרותיים נשארת בדרך כלל ללא מענה . לתנאים ולאמוראים היה משאב תרבותי רחב ומגוון של אגדות מסוגים שונים , שהיו ידועות לציבור בעל - פה ובכתב , אך החכמים והעורכים של התלמוד עיבדו אותם ושילבום ברצף הטקסט שלהם , בהקשרים הלכתיים ואגדתיים . מכיוון שבדרך כלל אין לנו אפשרות לדעת את נוסחיהם של הטקסטים הראשונים , שהיו מקורות האגדות , אי - אפשר להשוות אותם לאגדה התלמודית ולעמוד על הבדלי המשמעות ביניהם ( ראו על כך : חזן - רוקם , תשנ " ז : . ( 17 - 13 האגדה על חוני המעגל , שתפילתו הביאה לירידת גשמים , היא אחד מהסיפורים המובאים גם בגרסה חוץ - תלמודית מוקדמת — גרסתו של יוספוס פלאוויוס ( יוסף בן מתתיהו ) . בגרסה זו , שתידון בפתיחת המאמר , חוני מוצג כדמות הרואית , שיש בה גבורה נשגבת ואומץ לב נעלה , וכנראה שהיא משקפת את ההערצה הכללית של העם כלפיו . לעומת זאת , הקריאה על חוני בספרות חז " ל , ובעיקר בגרסת הבבלי , מציגה את הרמיזות המבדחות המבצבצות מבעד לסיפור הנס . לבסוף נבחן לאיזו מבין הגישות כלפי חוני יש קשרים קונוטטיביים בספרות ימינו . 7 הדפסה ראשונה של מאמר זה , ראו : מ׳ רוזנברג , אצל אבידב , ליפסקר - אלבק , רלה וקושלבקי ( עורכים ) , תשע " ג : . 84 - 53 8 א ' גרינוולד ( תשמ " ד : 184 - 173 ) טען במחקריו המתודולוגיים , שעורכי הקבצים המדרשיים היו המעצבים העיקריים של הכתובים . הם בחרו ומיינו את החומר מתוך מכלול של סיפורים , שלעולם לא נדע מהו , על - פי עקרונות שהיו מקובלים עליהם , והטביעו בו את תפיסותיהם ואת סגנונם . 9 האגדה על חוני דומה לסיפורים של עמים רבים על " תפילת התמים מוריד הגשם " , המסומנים במפתח הטיפוסים של ארנה ותומפסון בסימון . A . T . 827 A — ראו : . Aarne , A ,. 1961
|
|