|
עמוד:12
אין זה פשוט לדבר בשם " היהדות " . בהיותה תרבות בת אלפי שנים , עשירה ומגוונת , קשה מאוד לומר משהו בשם " היהדות " . כמעט כנגד כל אמירה ניתן להביא אמירה שכנגד , וכל טענה בשם היהדות גוררת אחריה מחאת מלומדים . אני מבקש לצעוד בדרך ממוצעת הנראית לי מתבקשת ונכונה . אכן , היהדות אינה קול אחד ויחיד ואינה מנותקת מהקשרים סביבתיים והיסטוריים , מהטיות אישיות ואפילו מסילופים גמורים העלולים להיכנס לתוך השיח הקנוני ; אך עדיין יש ביהדות דרך מלך מרכזית , מסלול המבטא ככל הנראה את הקירוב הטוב ביותר למה שניתן לכנות , באופן מופשט , ה " מהות " של היהדות ; אותו גרעין תודעתי או רוחני חמקמק שאינספור הגילויים הספרותיים , ההיסטוריים והאנושיים של היהדות - מהטקסטים המכוננים ועד למנהגים העממיים ואפילו לאינטואיציות של היהודים - מביאים לידי ביטוי . ספר זה מבקש לשרטט תפישת עולם המהווה , בעיני , אבן יסוד ביהדות . כמובן , מדובר בנקודת מבט חלקית , ואינני מתיימר להציג את הרעיונות הללו כיהדות בה " א הידיעה . עם זאת , אני מבקש לטעון שזוהי עמדה יהודית קלאסית ומרכזית , שלא ניתן להתעלם ממנה או להחשיבה כצדדית . זו עמדה שאלמלא היתה כמעט מובנת מאליה ליהודים רבים וחשובים , לא הייתי יושב היום בירושלים , בספרייה עברית לאומית של מדינה יהודית ריבונית . רעיונות אלה הם במידה רבה רעיונות יסוד של זרמים מרכזיים בציונות , הן החילונית והן הדתית , שאפשרו לייסד את מדינת ישראל כמפעל חלוצי , מהפכני וחדשני , אך בה בשעה כמימוש תקווה בת שנות אלפיים , כהמשך של סאגת " עם עולם " , סאגה היסטורית עתיקה ובעלת משמעות אוניברסלית , וכעוגן של ממש לזהות היהודית של ימינו . את ההוכחה לכך שזהו אכן קול עיקרי ומרכזי ביהדות שאבתי מכך שפגשתי את הקול הזה פעם אחר פעם בדבריהם של תלמידי
|
|