|
עמוד:7
מהחינוך הרגיל ) כיתות חינוך מיוחד בבתי ספר רגילים ותלמידים המשולבים בכיתות החינוך הרגיל ( מיישמות את המדיניות החדשה , ברור לכול שתלמידים עם צרכים מיוחדים לומדים בהנאה ומתוך הניעה , כאשר הלמידה משמעותית ורלוונטית להם . התברר שאם מציבים לתלמידים עם שונות קוגניטיבית , התנהגותית או רגשית אתגרים אינטלקטואליים באמצעות למידה משמעותית , הם יכולים להבין מצבים חברתיים מורכבים , לגבש תובנות על עצמם ועל אחרים בקבוצה ולרכוש ידע . הספר יתמקד בדרכי חינוך והוראה שפותחו עבור תלמידים עם לקויות מורכבות בדרגות חומרה שונות , ושבעטיין הם מוגדרים כלומדים עם צרכים מיוחדים , כגון לקות קוגניטיבית , שיתוק מוחין , נכות גופנית , לקויות על רצף האוטיזם , הפרעות נפשיות והתנהגותיות , לקויות למידה ולקויות חושים מורכבות . תלמידים אלו לומדים היום במגוון מסגרות חינוך , מקצתם במסגרות נפרדות של החינוך המיוחד , כמה מהם במסגרות המשולבות כחטיבות בבתי ספר רגילים ואחרים משולבים פרטנית בכיתות הרגילות . כאמור , בשנות השמונים והתשעים של המאה הקודמת הופנתה תשומת הלב במחקר לצורך להחליף את התפיסה שהביאה להפרדת מסגרות החינוך המיוחדות מן החינוך הכללי ולבידודן מן הקהילה . רבים הצביעו על הצורך לשלב לומדים עם מוגבלויות בחינוך הכללי כדי להקל את השתלבותם העתידית בחברה ובעבודה . לדיונים השתרבב מונח חדש : " איכות חיים " . המונח הופיע בישראל לראשונה בכתב העת סוגיות בחינוך מיוחד ובשיקום ) סחי " ש ( , במאמר המתורגם לעברית של רוברט שאלוק ) . ) 1988 כמה שנים אחר כך שאלוק פיתח שאלון להערכת איכות החיים של אנשים עם צרכים מיוחדים באמצעות נתונים שאסף מכמה מדינות , לרבות ישראל ) . ) Schalock & Keith , 1993 המונח " איכות חיים " מתייחס למכלול הגורמים הקובעים את מידת היכולת של האדם לממש את עצמו , את שאיפותיו ואת סגנון החיים המתאים לו ביותר לפי מערכת הערכים והקדימויות שלו . כל אדם זכאי לחיים של איכות – כפי שאלה מצטיירים בעיניו – ללא קשר למינו , למוצאו , למעמדו החברתי , לגילו או ללקות המכבידה עליו ) , Reiter & Schalock . ) 2008 המינוח החדש שינה את התפיסה של החינוך המיוחד ורענן את הדגשים שבו . עתה הותאמו גם דרכי העבודה בתחום כדי שיאפשרו לפעול במסגרות הכלליות מבלי להרחיק את הלומדים עם הצרכים מיוחדים
|
|