הקדמה

עמוד:12

בקורס המזרח התיכון בין מלחמות העולם ( ומעט גם בקודמו מבוא להיסטוריה של המזרח התיכון בעת החדשה ) למדנו על יסודות עוצמתה של העילית המסורתית בלבנון . כוחן של המשפחות המוליכות בהרי ארץ הארזים נבנה על בסיס הנאמנויות העדתיות והדתיות , על שורשיותן הראשונית . הוא נסמך במשולב גם על המבנה הכמו פאודלי של הקהילות המקומיות , מבנה שנוצק משך מאות בשנים והבטיח את מעמדן הכלכלי , הצבאי המקומי , והסמלי התרבותי . מבנה זה של מנהיגות מקומית משפחתית , עדתית , כלכלית , חברתית , צבאית ותרבותית , התגבש הרבה לפני שתהליכי המאה ה 19 בנו את כוחן של האליטות המשפחתיות האחרות בשאר ארצות האזור . עוצמתן המסורתית של המשפחות הוותיקות בהר הלבנון התחזקה ביתר שאת בעת החדשה . הסדר האוטונומיה של הר הלבנון בחסות המעצמות ( המתצרפיה 1914 - 1861 ) מיסד רשמית את המפתח העדתי ונתן לו תמיכה חיצונית מעצמתית . המנדט הצרפתי , שכונן את לבנון בגבולותיה הנוכחיים ( הסדר " לבנון הגדולה " בספטמבר , 1920 חוקת לבנון משנת , 1926 מפקד האוכלוסין בשנת 1932 ) הושתת אף הוא על המפתח העדתי , העמיק והעצים אותו תוך כדי טיפוח בכורתן של העדות הנוצריות . ואולם לבנון בגלגוליה המודרניים הללו לא רק חיזקה את העילית המשפחתית הוותיקה , אלא הצמיחה גם מעמד ביניים משכיל ומתרחב . רשתות של חינוך מודרני הוקמו בעת החדשה בארץ הארזים יותר מכל מקום אחר בסהר הפורה . העיר בירות הייתה מראשית ימי האוטונומיה ( אף שלהלכה לא נכללה העיר בהסדר זה ) מרכז מוליך של אוניברסיטאות , של יצירתיות בשפה הערבית המתחדשת , של סטודנטים ובעלי מקצועות חופשיים לסוגיהם . מעמד הביניים המשכיל , האפנדיה , בלבנון המנדטורית כבר היה מהגדולים באזור , שני בגודלו רק לזה של מצרים . ואולם בשאר הארצות החל מעמד זה בשנות השלושים לאתגר את העילית — וירש אותה משנות החמישים — ואילו בלבנון נכשלה האפנדיה מלהתגבש לשכבה בעלת מסר משותף ותפקיד היסטורי . בהגיע שעת מבחן , הוכח בעליל כי גם בקרב הדור הצעיר והמשכיל בלבנון חזקות היו הנאמנויות העדתיות והמשפחתיות מהאינטרסים המעמדיים החדשים . צעירי הנוצרים היו משנת 1937 - 1936 למיליציית " הפלנגות " של העדה המארונית . צעירי המסלמים הגיבו בתוך שנה והיו למיליציית " אל נג ' אדה " במרות נכבדי עדתם . חזית פוליטית מאוחדת שתייצג אפנדיה כול לבנונית של ממש לא הופיעה מאז ועד עתה , וההנהגה נותרה בידי ראשי העילית המשפחתית — הזעמא ( המנהיגים ) בלשון הארץ . בשנת , 1943 על רקע ראשית המאבק לעצמאות לבנון , אכן הצליחו הזעמא , נוצרים כמסלמים , למחזר יחדיו ומחדש את מארג האינטרסים שלהם ולהבטיח את הסדר העדתי כמפתח חייה של הארץ עד עצם ימינו . פרופסור קייס פירו מאוניברסיטת חיפה הוא מבכירי חוקרי לבנון המודרנית , בעל שם בארץ ובעולם . בקיאותו במפה ההיסטורית המסובכת של לבנון אפשרה לו להיחלץ ממערבולת הפרטים ולתת לנו ניתוח בהיר ככל האפשר של הסבך הלבנוני . הוא מסביר לנו את שלל התמורות הפוליטיות תוך כדי מעקב אחר כמה צירי התפתחות :

האוניברסיטה הפתוחה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר