א | פואמה באבן

עמוד:10

[ ... ] ויכוחים רבים התנהלו עם בעלי – המקצוע השונים . בעיקר היה מאבק ומתח סביב התפיסה היסודית , שהמילה היא חזיון בתרבות 1 היהודית . בעל – המקצוע הראשי הטיל ספק באפקטיביות של המילה במוזיאון . המילה אינה זהה לתמונה . מילה יכולה לתת את מה שתמונה אינה יכולה לתת . המילה , לדעתי , חזקה יותר מן הגילום החזותי , הפיגורטיבי . למילה יש רבדים שונים , ולא תמיד 2 הם מתגלים בהבטה ראשונה . . * כל ההדגשות להלן , אלא אם צוין אחרת , הן שלי וסומנו באות דגושה . מילים מפוזרות מסמנות הדגשות במקור . כל ההפניות שהן אות – כרך ומספר עמוד מתייחסות למהדורת כל שירי אבא קובנר בעריכת דן מירון ( כרך ו נערך בידי מירון ורחל פרנקל – מדן ) , הערות : רחל פרנקל – מדן , מוסד ביאליק , . 2011 - 1996 לפני רוב יצירותיו של אבא קובנר הנזכרות בהערות השוליים לא צוין שמו . . 1 על מקורות יחסו המיוחד לאותיות העברית סיפר קובנר במכתב למתרגמת אחותי קטנה : " מכל סידורי התפילה חיבבתי ביותר את המחזור , שהוא קובץ נפרד מהסידור הרגיל בגין הפיוטים הרבים לימים – נוראים . מיום שעמדתי על הקריאה ועל התפילה היו פרקי הפיוט שבו מהלכים עלי קסם מיוחד . בשל פירושם שסתום היה מהבנתי או בשל צורתם . במחזור לשלוש רגלים זה שהיה מצוי בבית אבא בהוצאת ' האחים והאלמנה ראם ' נדפסו רוב הפיוטים באות מוטעמת . לא באותיות הענקמוניות של קידוש הלבנה ולא כתפילות הרגילות שאותיותיהן מצומקות ובהולות שהלשון ממוללת אותן כאטריות חמות . אלו היו אותיות מכובדות . בעלות פרצוף ופנים . באמת , פנים ! כל אחת טעם פנים שלה . זו בפנים של כובד ראש וזו בפנים שמחות . אלו דגושות וניבטות בך במאור עיניים ואלו נסמכות בהן כנשים חסודות ועיניהן עצומות , וכל עמידתן עמידה של ביטחון . כראשו של משורר בוהה בין בעלי – גוף נתלבט שם צווארה של וי " ו חולמנית . דחוקה וצנועה , אע " פ כך היתה חוזרת ומופיעה פה באמצע השורה ופה בסופה , כביכול אי אפשר לקיים בלעדיה תפילה כהלכתה " ( אבא קובנר , " מכתב פשוט במחשבה תחילה וסיפור משונה לסוף מעשה " , עמ ' . ( 109 - 108 . 2 אבא קאוונער , " טויערן פון לעבן , צו דער עפענונג פון בית – התפוצות " ;

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר