|
עמוד:11
סגנוניים אסתטיים " . המונח הכללי והעל היסטורי "אופנה" הוא רחב מכדי שייעשה בו שימוש אנליטי מדויק , ואילו ההגדרה החדה וההיסטורית של האופנה יעילה יותר . בישראל של שנות החמישים אפשר לאתר אופנה לצד צורות ביגוד בלתי אופנתיות בעליל . לפיכך ההבחנה בין השתיים מאפשרת בחינה דקדקנית של היחסים בין אופנה לבין צורות ביגוד אחרות . אדרבה , ברבים מן המקורות ההיסטוריים עצמם המונחים "אופנה" ו"ביגוד" מבטאים מהויות שונות . ההבדל בין אופנה לבין ביגוד מומחש היטב בקריקטורה שהופיעה בשבועון פנאי תל אביבי ביולי . 2003 בציור נראה שרברב המתכופף ומתקן את הצנרת במטבחה של צעירה . הן השרברב והן הלקוחה חושפים את החריץ של ישבניהם . ואולם חשיפת החריץ של השרברב היא תולדה של חוסר הקפדה , ואילו הצעירה חושפת את חריץ הישבנים בכוונה תחילה , בנהייתה אחר אופנת קו המותן הנמוך ששררה בראשית שנות האלפיים . תופעות הנראות דומות או זהות מבחינת צורתן יכולות לשקף מוטיבציות שונות לחלוטין , ולפיכך יכולות לשמש ביגוד או אופנה ולשאת משמעויות שונות ואף מנוגדות .
|
|