|
עמוד:12
אידאלית , המודרכת למעשה על ידי ערגה נלבבת לא - לוהים , ממנה היא שואבת כוח והשראה . על כן יש לשמוע בכותרת הספר הד גם לפסוק אחר ( תהילים ל " ו , י ) : כי עמך מקור חיים באורך נראה אור . כפי שרומז הרמב " ם בציטוט הפותח את ספר המדע , ה פסוק הבא אחריו ( שם , יא ) מבהיר שיש לבטא את הביקוש הזה לא - לוהי , הן במונחים רוחניים והן במונחים מוסריים : משך חסדך לידעיך וצדקתך לישרילב . כך שהמזמור מצביע על ידיעת ה ' ועל יושר לבב כיעדי השאיפה הדתית . ואילו הפסוק הפותח את המזמור ( שם , א - ( "למנצח לעבד ה ' לדוד " - ממקם את הגעגועים לקדושה ולטוב במסגרתם הראויה . משום כך , כותרת המשנה של הקובץ , המדברת על ' עבודת ה , '' מהווה השלמה נחוצה לכותרת העיקרית , שכן השאפתנות הרוחנית המגולמת במילים " באור פניך יהלכון " בנויה על תחושה עודפת של מחויבות ומשמעת . בעוד שהכותרת מלמדת על ההדר האנושי , ועל יכולתו של האדם לחקות את הא - לוהים , הרי שכותרת המשנה מזכירה את הצורך להיכנע בפני רצון ה , ' הצורך לאדם לראות את עצמו כעבדו . יחסי הגומלין שבין שני המוטיבים - מחויבות ושאיפה - הם מרכזיים בספר , ואכן מהווים את אחד היסודות שעליהם בנויה השקפת החיים של הרב ליכטנשטיין . הביטוי ' מידות וערכים ' מדגיש את החשיבות המיוחסת בספר לפנימיות ולפיתוח האופי , ומציין עם זאת שנושאים אלה שייכים
|
|