|
עמוד:11
מבוא הספר הזה מנסה לתעד את סיפור החורש הישראלי באורח משכנע ומדויק . הקוראים יוכלו לגשת אליו כאל חיבור אקדמי שווה לכל נפש , מלווה בתיעוד , שעניינו ההיסטוריה של הסביבה בישראל . הוא יכול לשמש גם חקר מקרה בינלאומי מאלף , המציג את ההיסטוריה הייחודית של הניסוי והטעייה המאפיינים את מאמצי הייעור בארץ : עבר והווה . יש בו מידע למנהלי קרקעות , ליערנים ולאנשי סביבה המחפשים תובנות בתחום המאמצים הגלובליים הנעשים כיום כדי למנוע מאדמות צחיחות להפוך למדבריות , ומנופים מידלדלים להיוותר שוממים . ככל ספר עיוני מהימן , חותר גם הספר הזה – אולי בכפייתיות מסוימת – לביסוס ראייתי , באמצעות מובאות ומראי מקום . אף על פי שהספר משופע בסיפורים – אחדים מהם טובים למדי – עיקר מטרתו היא לא לבדר אלא ליידע . עם זאת , קוראי ייווכחו עד מהרה כי חרף מאמצי להשתמש בגוף שלישי כדי לשוות לכתיבתי אופי אקדמי , היצירה הזאת הינה אישית מאוד . היערות בישראל קרובים ללבי , ואני מעורב אישית ב"סיפורם . " כילד שגדל בקרוליינה הצפונית , היער היה בשבילי לא רק קיצור דרך לבית הספר היסודי , אלא שער לממלכה קסומה , שבה , בינות לעלווה הרכה , ריחות האורנים ורחשי האדמה הנפלאים , ניתן דרור לדמיוני . כאן ציפה לי עולם טבעי , ועולם המציאות יכול היה להמתין . רק כעבור שנים ייוודע לי שהמחקר הפסיכולוגי מראה כי השהייה ביער מחדדת את הכושר המנטלי של ילדים . בסקרים שנערכו ברחבי העולם , מדווחים המשיבים כי השהייה תחת חופת עצי היער העשירה את תחושת רווחתם הרוחנית . כנער צעיר , הרבה לפני שלמדתי להתפעל מפלאי מנגנון העצה המובילה מים ומינרלים מהשורשים לעלים , חשתי גם אני שעצים הם משהו מיוחד במינו . להוציא שכיחותם של מחטניים , יערות ישראל שונים מאלה של ילדותי . הם זוכים לפחות משקעים ; הם ניטעו לרוב בידי בני אדם ; יש להם משמעות פוליטית . אבל מיום שהתרגלתי אל העצים האלה , יש להם בעיני קסם משלהם . אין זה צירוף מקרים שעם עלייתי ארצה , עיברתתי את שמי לאלון . החורש הישראלי מסמל בעיני , בין השאר , את הפוטנציאל הגלום באדם להטביע עקבות אקולוגיים בריאים יותר , ולחולל מפנה בתהליך המתמשך של הרס כדור הארץ . למען האובייקטיביות , הקפדתי שלא להביא בספר גרסאות אישיות להתרחשויות מסוימות שאירעו לאחרונה בהיסטוריה של הייעור בישראל . אבל למען הגילוי הנאות עלי לציין שלמעלה משני עשורים אני עוקב מקרוב אחרי ההתרחשויות
|
|