|
עמוד:3
סדרת הספרים "פרשנות ותרבות" האדם הוא יש מפרש . בני אדם , יחידים וחברות , מנהלים את חייהם תוך פירוש מתמיד של מעשיהם , ערכיהם , עולמם ומכלול פעילותם . מעשה הפרשנות אינו רק נחלתם של חוקרי תרבות , אלא הוא בראש ובראשונה נחלתו של האדם הפועל בעולם והמנסה באופן מתמיד לתת פשר למרחבים השונים שבהם הוא פעיל . הפעילות הפרשנית היא אחד ממאפייניו הבולטים של הקיום האנושי . האדם כיצור חושב אינו מסתפק בעשייה ; אדרבה , עשייתו מלווה בהסבר או בהבנה של מעשיו . אמנות הפרשנות משוקעת בדרך כלל בפעילות הפרקטית עצמה , והיא איננה מוארת באורה של התודעה וההכרה השיטתית . ואולם לעתים קרובות נעשית הפרשנות למושא עצמאי ; או אז מוסטת תשומת הלב ממרחב הפעילות המעשית אל המרחב התאורטי . מעבר זה מסמן את ראשיתה של העבודה השיטתית המושקעת בפענוח , בניתוח ובתיאור של מרחבי הפעילות האנושיים , שבהם מגולמת באופן מובלע פרשנות . העבודה השיטתית הזאת היא עבודתו של התאורטיקן והיא מציינת את הפיכת הפרשנות המובלעת בפרקטיקה למומנט עצמאי . סדרת הספרים " פרשנות ותרבות" עוסקת במומנטים פרשניים . הספרים הכלולים בה עוסקים במרחב הפרשנות על מכלול היבטיו : פרשנות של טקסטים ספרותיים , פילוסופיים , דתיים ואחרים , פרשנות של תרבויות וחברות . סדרת הספרים כולה מתייחדת בניסיון להציע קריאה פרשנית חדשה ומאתגרת . › › › ספר זה מושתת על מחקר פנומנולוגי של היבטים שונים של חיי הדת הפנימיים הנחשפים מתוך עיון במגוון רחב של מקורות כלליים ויהודיים . המחבר בוחן היבטים שונים המשקפים את הפן הנפשי של חיי הדת , המתאפיינים בתהליכים של הפנמה דתית . ייחודו של הספר בהסטת מוקד העיון מחקר העשייה והחיים הדתיים אל עבר המתרחש בנפשו של האדם הדתי . הספר נכתב מפרספקטיבה היסטורית , פילוסופית ותרבותית נרחבת והוא מצביע על החסידות כמשקפת את שיאו של תהליך הפנמת חיי הדת ביהדות , ומבחינה זו מדובר במחקר ייחודי בחקר החסידות ומקורותיה .
|
|