פרק ראשון אופנים וצורות

עמוד:11

בדרך כלל בשם חברה ומדינה . לא נוכל לפתוח בהצעת הגדרות כוללות ומםכמות , כי לגבי מושאים מסוג זה אינה מצויה לאמיתו של דבר הגדרה מסכמת אחת . ההגדרה ניתנת בתיאור המתקדם והולך , או היא זהה עם פרישת מהלו הרעיונות כולו . ועוד , אין אנו מדברים על חברה במובן הסתמי של מושג זה , בחינת תרכובת של חלקיקים , ואין אנו באים לומר שחברת בני אדם היא כביכול מין בתוך הסוג הכולל של תרכובות של חלקיקים . אנו מייחדים במפורש את הדיון על חברה של בני אדם , חברה שלגביה יש לנו זיקה מסוימת וראשית של הבנה , אפילו היא עמומה . צמצום זה מדעת בחב רה של בני אדם תוחם את התחום הראשון לדיוננו זה . נדבר אפוא בחברה , במידה שאפשר לאפיין אותה — לעת עתה , לצורך הצעת נקודת אחיזה של בירורנו — כמכלול של הצורות והאופנים של החיים ביחד והפעולה ביחד של בני אדם . השתמשנו כאן בשני מונחים ו צורות ואופנים . במונח צורות אנו מציינים דפוסים של חיים ביחד כמו משפחה , כפר , עיר ומדינה , שיש בהם למצער מידה מסוימת של ארגון , ולפרקים גם של תקנון . ואולם החיים ביחד והפעולה ביחד אינם מתרחשים רק באפיקים של צורות ! יש קשרים שנקשרים בין בני אדם הבאים זה עם זה בדברים , הקושרים זה עם זה קשרי ידידות , או שותפים זה לזה לגבי עניין מסוים וחולף , כמו קהל בתיאטרון . אלו דרכי פגישה ופעולה וחיים ביחד נקרא להם אופנים . בעצם ההבחנה בין צורות לאופנים אין אנו מציעים קביעה מרחיקה לכת לגבי הצורות , למשל אם הן מתמידות או ארעיות , אם הן מקיפות או אינן מקיפות , אם כל האנשים החיים בטריטוריה מסוימת לוקחים חלק בהן או לא . והצורות שונות הן , למשל , צורת המשפחה שונה מצורת המדינה , ודבר זה יתברר במהרה . החברה היא ספירה של חיים ביחד הכוללת בתוכה אופנים רבים וצורות רבות ! החברה יש בה משפחה , יש בה גם קהל המשתתף בהצגה , יש בה כפר ויש בה גם יחסי ידידות , וכן יש בה גם מדינה . אף המדינה היא צורה מסוימת של חיים ביחד ופעולה ביחד של החברה . המדינה נבדלת אפוא מן החברה בעצם העובדה שהיא בה צורה אחת מבין צורות הרבה , המתייחדת ומתבלטת באורח קיום והתנהגות משלה . החברה , מתוך שהיא כוללת הרבה אופנים והרבה צורות של חיים ביחד , הרי דמותה יותר רבגונית , ועם זה פחות מוגדרת , פחות ניתנת לסיווג ולתיחום על ידי דפוס ותקנון . ואילו מדינה , באשר היא צורה מיוחדת , יש בה יותר קביעות ,

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר