פרק ראשון: הספרות ורוח התקופה

עמוד:13

פרק ראשון : הספרות ורוח התקופה א . "הרצון לעוצמה" — חזון ועיוותו בשנת , 1900 בפתח המאה העשרים , הופיע ספרו של ניטשה ד'דצל ; לעוצמה , שנערך על ידי אחותו ואחד מבכירי תלמידיו מהרשימות שהותיר אחריו הפילוסוף הגאוני . יש בו שפע של רעיונות שמייצג את עיקרי תורתו . הרעיון המלכד את אלף שישים ושבעת הקטעים המרכיבים את הספר חוזר במספר גדול של ניסוחים , כל אחד מהם מחזק תפיסה אדנותית , שתלטנית ונבואית , לפיה "עולם זה מפלצת של כוח , ללא ראשית , ללא תכלית" ( עמ' . ( 308 במילות הסיום , כאקורד אחרון בסימפוניה גרנדיוזית , " עולם זה הוא הרצון לעוצמה , ושום דבר זולתי זאת ! ואף אתם עצמכם הינכם אותו רצון לעוצמה — ושום דבר זולתי זאת" ( עמ' . ( 309 המחצית הראשונה של המאה העשרים כאילו באה להוכיח את הנחת היסוד , כי צבירת כוח היא התכלית העליונה של מדינות ושל יחידים . שתי מלחמות העולם ביטאו בצורה האכזרית ביותר את יצר השלטון של עם בעם . בנוסף לסיבות רבות , גורם ראשי לפרוץ מלחמת העולם הראשונה קשור במאבק על חלוקת שלל טריטוריאלי , באירופה ובמושבות שמחוצה לה . האימפריות הגדולות , אנגליה , צרפת ורוסיה נסחפו למלחמה בגרמניה , שרצתה גם היא להיות מעצמה קולוניאלית ולא רק קונטיננטאלית , כאימפריה העות'מאנית ובקיסרות האוסטרו הונגרית . אימפריה , לענייננו , משמעה מדינה רבתי , ששלטונה מתפשט על מחוזות רחוקים מעבר לגבולותיה , על תרבויות ועמים שונים במרחבים יבשתיים גדולים . מלחמת העולם השנייה היא במובנים רבים המשך של קודמתה , ביתר אכזריות ומפלצתיות . "הרצון לצבור כוח , " כתב ניטשה , "הוא מיוחד לתופעת החיים , לתזונה , להולדה , להורשה - לחברה , למדינה , למסורת , לסמכות , כך שהממשות היחידה היא הרצון להתחזקות של כל מרכז כוח - לא שמירה על הקיום העצמי , כי אם הרצון לרכוש , לשלוט , לגדול , להתחזק" ( עמ' . ( 119-118 ניטשה לא יכול היה להעלות על דעתו כי שליטה והתחזקות יתבטאו בהשמדת מיליונים , במתקני כליאה לאין ספור , במחנות ריכוז ובמרתפי עינויים , בגולגים , בהפגנות כוח של בולשת אכזרית כלפי מעונים ונרדפים , יריבים פוליטיים וסתם אזרחים , ילדים ונשים . "כרחל לפני גוזזיה נאלמה" ( ישעיהו נג — ( 7 גזיזה של שערות , עירום , המתה בגז ושריפת הגווייה , או קעקוע והמתה מיוסרת בעבודת פרך , בשליטת אימים . ניטשה , לא יכול היה להעלות על דעתו , גם ברגעי טירופו וחוליו , כי בשורתו על "מות האלוהים" וביטולו של מוסר ממוסד , יהודי נוצרי , תתגלגל לדמותן של "דתות חילוניות , " שבהן תופס את מקום האב שבשמים העריץ הכול יכול על פני האדמה , "פיהרר , " "דוצ , "ה' קיסר בארץ השמש העולה , מזכיר מפלגה שמדינת ענק סרה למשמעתו הרצחנית , דיקטאטורים גדולים וקטנים , המתחרים זה בזה במעשי תועבה ועוול . גם משטרים רכושניים , דמוקראטיים , לקו ברדיפת כוח והטלת מרות אימתנית , כמו למשל בכך שיירו בפועלים מפגינים באחד במאי . מדינות חוק ומשפט נתנו הזדמנות לארגוני פשע , נוסח ה"מאפיה , " להכתיב דרכי פעולה למוסדות החוק , לגבות דמי חסות , להוציא להורג בלא הנד עפעף , להפגין אלימות שאינה יודעת מוסר אנוש מהו . שתי מלחמות העולם הן תמרורי דרך , במחצית מאה רווית דמם של מיליונים רבים , חיילים ואזרחים , גברים , נשים וטף . בין המלחמות הגדולות ניטשו מלחמות "קטנות , " מלחמת רוסיה בפינלנד , התקפות רצחניות של יפן על סין , חיילים איטלקים המשחקים כדורגל בגולגולות של לוחמים אתיופים , מפציצי "יונקרס" גרמנים , המיטיבים להשמיד ב"צלילה" ריכוזי אזרחים בספרד .

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר