דבר העורכים

עמוד:12

ללא ריבוי פרספקטיבות — דיסציפלינריות , גיאוגרפיות , טמפורליות , תרבותיות — וללא זיהוי של הקשרים הסבוכים בין התחומים השונים , החותם שהאחד משאיר על האחר , והמכלול המתהווה והמשתנה בדרמת ההשפעות השונות . כדי להתחיל לפענח את התהליכים המרובים והסותרים המתרחשים בעולם הגלוקלי , ובעקבות זאת גם לנקוט עמדה בנוגע אליו , יש להתייחס בו בזמן לתחומים שעד לא מכבר , ובמשך שנים רבות , נתפסו באקדמיה , ואף בעיתונות ובמרחב הציבורי בכלל , כאוטונומיים וכנפרדים זה מזה . כלכלה , טכנולוגיה , תרבות , פסיכולוגיה , פוליטיקה , אמנות , היסטוריה , תקשורת המונים , אנתרופולוגיה — כל אלה ורבים אחרים מהקשים יותר ויותר לתפקד כשדות שיח עצמאיים ולעיתים אטומים להשפעות של שדות שיח אחרים . במציאות של הגלוקליזציה נפתחו גבולות גיאוגרפיים , תרבותיים , כלכליים ומקצועיים , ובו בזמן נוצרו וגוררו חדשים . כלל דיאלקטי זה חל גם על גבולות הדיסציפלינות האקדמיות ועל מעגלי השיח האקדמי תרבותי , ולמציאות זו עלינו להכשיר עצמנו כהלכה — פן נהפוך אילמים , המומים , חסרי אונים מול האתגרים החדשים שמזמנים לנו החיים . אנו מאמינים שתחום החינוך אינו יוצא דופן מבחינה זו . אכן , גילוי רעת נוסד על ידי מכללה לחינוך ובית הוצאה לאור ככתב עת שהחינוך נמצא במרכזו , ולא במקרה הוא מוזכר ראשון בכותרת המשנה שלו . אבל דווקא משום שהחינוך כה מרכזי בכתב העת , הדיסציפלינה שאליה הוא משתייך אינה יכולה לזכות למעמד של ילד יחיד אלא חייבת לתפקד כראשונה בין שווים מבין תחומי הדעת של מדעי החברה והרוח . במילים אחרות , לאור "חזון הדעת" שלנו , חינוך בעינינו הוא הרבה יותר מתוכניות לימודים שנולדות במשרד החינוך ומוגשמות בבתי הספר , והרבה יותר ממיומנות דידקטית בהנחלת מורשות התרבות , תחומי הדעת וכישורי ההתפרנסות . חינוך בעינינו הוא אמנות מורכבת של קידום בני אדם למיטבם — לחיים אנושיים מכובדים , מלאים , אוטונומיים , הגונים ומספקים — והחינוכי לעולם קשור בדרכים רבות ומורכבות עם התרבותי , החברתי , הכלכלי , הפוליטי והטבעי סביבתי . ומכאן סגירת מעגל : גילוי רעת מבקש להיות בו בזמן אינטלקטואלי , בין תחומי , משמעותי , רלוונטי ופולמוסי . על הגיליון גיליון מספר 2 מציע לקוראות ולקוראים חמישה סוגי טקסטים . נוסף על שלוש הסוגות הקבועות — מאמרים , מסות וביקורות הספרים — מופיעות בגיליון שתי מסגרות חדשות , שאנו מקווים "לאזרח" בגיליונות הבאים . המסגרת הראשונה היא ה"פורום , " שנערך בו דיון מרובה משתתפים סביב נושא אחד . הנושא שנבחר הפעם ,

מכללת סמינר הקיבוצים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר