נמצאו 22 ספרים בקטגוריה
לכל הספרייה
מאת: איימי הורוביץ
תיאור: אין דבר כזה מוזיקה מזרחית מאת ד"ר איימי הורוביץ הוא מחקר אתנוגרפי העוסק בלידתו של סגנון מוזיקלי שיהפוך לימים לסוגה מרכזית בישראל – המוזיקה המזרחית. מאז שנות השבעים ועד אמצע שנות התשעים של המאה העשרים, הודרה המוזיקה המזרחית מהמרחב הציבורי וזכתה ליחס מזלזל מצד המיינסטרים הישראלי. בשנים אלה היא התגבשה בשכונות רבות ברחבי ישראל, כשהיא ממזגת לתוכה שלל מסורות מוזיקליות מאזור הים התיכון ויוצרת פסקול חתרני ומורכב מאין כמוהו. אין דבר כזה מוזיקה מזרחית עוקב אחר עשורים ראשונים אלה בהתפתחות המוזיקה המזרחית, וחושף את המתחים הרבים שהתלוו ליצירתה ואת מנגנוני הדיכוי שהופעלו עליה.
ספרה של הורוביץ הוא מחקר פורץ דרך על ראשית קורותיה של המוזיקה המזרחית. הוא מתחיל בדוכן קסטות בתחנה המרכזית הישנה, ממנו בקע קולו המפלח של זמר אחד ויחיד בדורו: זהר ארגוב. איימי הורוביץ, חוקרת מוזיקה צעירה מארצות הברית, יצאה מהדוכן ההוא למסע אישי מרתק במועדונים, באולפני הקלטות, בהופעות, כשלצידה עוזר המחקר שלה דאז, הסופר ראובן (רובי) נמדר. היא פוגשת דמויות מרכזיות משדה המוזיקה המזרחית של אותם ימים: החל בזמרים וזמרות בולטים, כמו זהר ארגוב וזהבה בן, מלחינים ואמרגנים כמו אביהו מדינה והאחים ראובני, וכלה בבעלי חברות תקליטים ומפיצי קלטות. מסעה המתועד והחד-פעמי חושף את הזיקות הישירות והעקיפות שמתקיימות בין הפוליטי לאסתטי, ואת מידת מורכבותה וחתרנותה של המוזיקה המזרחית, אשר שימשה פסקול משותף לקהילות דחויות רבות.
הקיבוץ המאוחד
מאת: עטרה איזקסון
תיאור: ספר זה מיועד לאוהבי מוסיקה, אנשי חינוך וחוקרים, מאזינים, משוררים וסופרים וכל אשר מילה וצליל בליבו. הספר בודק את הקשר בין הטקסט והמוזיקה של שירים שהולחנו במאה ה־ 19 : כיצד התייחסו המלחינים שוברט, שומאן, ברהמס, וולף ומאהלר לטקסטים של משוררים בני התקופה, וכיצד עִצבו מחדש את הטקסטים הללו. הם הפקידו את הטקסט בידי שני כלים השותפים לפרשנות: הקול (בפי הזמר או הזמרת) המשקף את הלך הנפש של הדובר, והפסנתר )או התזמורת(, המתארים את האוירה והסביבה החיצונית והפנימית. כך נוצרה ישות או יצירה חדשה כתוצאה מהתמזגות הפואמה והשיר המולחן. המוטו העובר כחוט השני בתוך נפשו של הדובר בשירים השונים הוא בדידות, אהבה נכזבת, געגוע אל הלא מושג, התמזגות עם הטבע ומלנכוליה.
הוצאת אוניברסיטת בר אילן
מאת: דן תורן
תיאור: חוזר לשם עכשיו, ספר הביכורים של דן תורן, הוא יצירה אוטוביוגרפית ברובה, המאוגדת בשישה שערים ומציגה זיכרונות ומחשבות לגבי מקומם של הצלילים בחייו כמוזיקאי, זמר ויוצר. בסיפורים המשעשעים־מרירים מספר תורן בגוף ראשון על שירים שכתב עם ברי סחרוף, מאור כהן ואחרים, על סוף שנות ה־80 בתל אביב ועל הקשרים העמוקים עם יוצרים נוספים, ובהם שולי רנד, שמוליק לוי ויוסף אל דרור.
חוזר לשם עכשיו הוא מסע הלוך ושוב בזמן – משנות ה־60 בגינת דבורה של ילדותו התל אביבית, דרך הופעות שונות בארץ ובעולם, כניסה מפתיעה לעזה בשנות ה־90, מסע הופעות בארצות־הברית עם דנה ברגר ב־2012, ועוד מגוון במות ונסיעות. בכל נקודות הזמן והמקום משתף המחבר את הקוראים בתובנות קטנות וגדולות על משמעות היצירה בחיים.
זה הסיפור שלי על צלילים ועל שירים ועל עצמי. ניסיתי ללכוד במילים את ים התמונות והצלילים, שאליהם צללתי כנער ומהם מעולם לא יצאתי. השתדלתי לתאר את מה שהוביל אותי להיות אדם שחי עם מוזיקה בתוך מוזיקה – עם שירים, יצירה והופעות גם בזמנים שבהם זה נתפס כדבר בלתי אפשרי. ניסיתי שוב לפגוש את האנשים שהיו אתי אז, לתאר את האירועים ולספר את הסיפורים שהובילו אותי לחיות בתוך רוקנרול בעברית, במדינה שבה הרוקנרול אינו חלק מהזרם המרכזי, לא במוזיקה ולא בכלל.
פרדס הוצאה לאור בע"מ
מאת: ענת רובינשטיין
תיאור: אודסה שנת 1900, עיר שוקקת, תוססת ומלאת חיים, מרכז קוסמופוליטי לסחר, לתרבות ולמוסיקה, מעוזם של משוררים, הוגים, סופרים ואנשי שם מהאליטה של התרבות העברית המתחדשת, ביתם של ביאליק טשרניחובסקי, אחד העם, מנדלי מוכר ספרים ושלום עליכם. במרכזה של העיר בית כנסת גדול ומפואר, ועל הבימה חזן ומקהלה. החזן, פיני שמו, קולו מבריק וצח כבדולח, ותפילתו נישאת מקצה העולם עד קצהו, ממלאת את לב המתפללים בהתרגשות וכמיהה. ״נפשי תצא בזמרו […] ינועו אמות הסיפים!״, כך כתב עליו שלום עליכם.
ספרה של ענת רובינשטיין מביא את סיפור חייו ויצירתו של החזן, המלחין וההוגה פנחס מינקובסקי (1859-1924), שהיה מעמודי התווך של העשייה התרבותית והמוסיקלית של יהודי אודסה בתקופת תור הזהב של העיר סביב מפנה המאה ה-20. מינקובסקי שימש כחזן הראשי של בית הכנסת הברודי באודסה במשך שלושה עשורים, וזכה לשם ולתהילת עולם בזכות כשרונו המוסיקלי וכתיבתו הפורה. הוא היה דמות ייחודית בנוף המוסיקה היהודית של תקופתו, אחד מעמודי התווך של הקהיליה החזנית המזרח אירופאית. יצירתו המוסיקלית, עשרות המאמרים שפרסם ומעורבתו בקידום התרבות העברית המתחדשת, הפכו אותו לאחת הדמויות החשובות והמשפיעות, סמל להתגלמות דמות ״המשכיל״ היהודי במזרח אירופה.
השאלות המרכזיות שעולות בספר הן מקומו של מינקובסקי כדמות מפתח ב״השכלה״ באודסה העברית ובעולם היצירה המוסיקלית החזנית, האופן שבו דמותו מהווה חוליה מרכזית על הציר ההיסטורי של מוסיקה יהודית במפנה המאה במזרח אירופה עם המפגש בין יהדות למודרנה. שאלות אלו נבחנות על רקע תהליכים היסטוריים, חברתיים, תרבותיים, מוסיקליים ואסתטיים שהיו חלק ממרקם החיים הבורגני של העיר אודסה בכלל ושל בית הכנסת של יוצאי ברודי בפרט.
רסלינג
מאת: נורמן לברכט
תיאור: למה בטהובן? בגלל הסונטה לאור הירח, בגלל השביעית, בגלל הארואיקה, בגלל הסונטה לצ׳לו מספר 3, בגלל התשיעית, בגלל ההאמרקלוויר בגלל הקונצ׳רטו לכינור בלה מז׳ור, בגלל וריאציות דיאבלי. מעולם בתולדות המוזיקה ״לא היה מלחין שגאוניותו זוהתה בן רגע והוכרה לאורך זמן בשלמותה״. אין עוד מלחין ״תובעני כל כך, עקבי כל כך ורציני כל כך בדרישותיו מעצמו וממאזיניו״.
את התובענות הזאת, את הרצינות הזאת, נורמן לברכט מנסה לתרגם למילים, למשפטים, לפסקאות מכושפות.
אולי כבר הכרתם את לברכט, בזכות ספרו הסוחף גאונות וחרדה. ואם הכרתם, אתם יודעים לאיזו חגיגה לצפות. בטהובן, הוא כותב, ניצב ״בצד שייקספיר, דה וינצ׳י ומיכלאנג׳לו כעמוד תווך של התרבות המערבית״. ועוד הוא כותב: ״בלי בטהובן לא היו וגנר, ורדי או מאהלר, לא נינה סימון, לא מייקל ג׳קסון ולא ג׳ון ויליאמס, לא אָלאנה, ליזוֹ או ג׳סטין ביבר״. ואם זו לא סיבה לקרוא ספר, אין לדעת מה כן.
בדהרה הקצבית שלו מיצירה ליצירה לברכט פותר את תעלומת ׳פור אליס׳ ועוד כמה תעלומות שנקשרות באהובותיו של בטהובן. והוא עוקב אחר גלגוליהן המשונים של יצירות מופת. והוא מדווח על יחסיו של בטהובן עם פטרונים ועם מבצעים. ועל קונצרטים שהסתיימו בדרמה סוערת. ועל שאגת החירשות המצמיתה. הוא מספר על המלחין, על יצירותיו, על מורשתו, על מבקריו, על אוהביו, על מבצעיו הנפלאים.
למה בטהובן? לספר המיוחד הזה צריך לקרוא ולהאזין כדי להבין. לקרוא – ולהאזין. מאה פרקים. כל פרק עוסק ביצירה מיוחדת. לכל פרק הותאם ביצוע מיוחד. כל פרק מחלץ תובנה מרעננת מתוך מהומת חייו של בטהובן, הכאוטי, הכועס, המתפרץ, הדכאוני, הגאוני.
כנרת, זמורה דביר בע"מ
מאת: ארי קטורזה
תיאור: המוזיקה הפופולרית חוותה הלם במחצית השנייה של שנות ה-70 עם הופעת הפאנק. זהו ז'אנר מוזיקלי שהציג חזון עגמומי, ציני, אירוני וביקורתי חסר תקדים ביחס לתרבות השלטת ולמשמעות החיים. הפאנק עשה זאת תוך כדי דה-מיסטיפיקציה של תרבות הרוק; הוא הגיב לעליית הריאליזם החדש בבריטניה ובאמריקה, אגב שילוב מקורי של מחאה, ייאוש ודימויים של אנרכיה. הפוסט-פאנק והניו-ווייב, הז'אנרים המוזיקליים שהופיעו עם דעיכתו של הפאנק, המשיכו את הלך הרוח הביקורתי, אבל חרגו מהאסתטיקה הפאנקיסטית של גיטרות-בס-תופים אל עולם שכולו חדשנות טכנולוגית ושילובים של רגישויות מודרניות ופוסטמודרניות. דיכאוניים, אפלים, שחורים, מהולים בצבעי סינתיסייזרים קדומים, מכונות תופים, סינקלווירים קרים וחומות גיטרות מהדהדות – הפוסט-פאנק והניו-ווייב השליטו דפוסי אמנות חדשים בתוך תרבות הרוק, לעתים תוך כדי התנגדות להיבטים מגוונים בתרבות הרוק. בישראל, הנציגים הבודדים של הגל המוזיקלי החדש החלו לעסוק מפעם לפעם במעבר מהקולקטיב ליחיד, מציניות כלפי החזון הציוני עד לשאיפה להתנתק ממנו. ספר זה מאגד מאמרים שנכתבו מזוויות שונות – היסטוריות, סוציולוגיות, ספרותיות, מוזיקולוגיות, סמיוטיות ועוד, לצד קטעי זיכרונות ביוגרפיים ומסות עיתונאיות – על מנת להאיר צדדים חבויים וחשובים בשנות ה-70 וה-80, אחת התקופות החשובות והעשירות בתולדות המוזיקה הפופולרית, בצומת קריטית שבו שנות ה-70 נבלעות בתחילתו של העידן הרייגניסטי והתאצ'ריסטי, שכמו נחוש לשנות סדרי עולם. ספר זה מנסה להבין את המפץ התרבותי שהשפעותיו ניכרות עד ימינו.
רסלינג
מאת: דורית אמיר
תיאור: בספר ושוב להיפגש עם הצלילים דורית אמיר מציגה את תפיסתה האישית העכשווית כחוקרת, מורה, מטפלת במוזיקה ומדריכה. דרך התבוננות בדיסציפלינת התרפיה במוזיקה בעולם בכלל ובארץ בפרט היא מעלה נושאים ושאלות הנוגעים למהות המקצוע וקשורים לפרקטיקה, לתיאוריה ולמחקר בתרפיה במוזיקה. אמיר בוחנת שאלות הקשורות למקצוע ולזהות המקצועית של המטפל במוזיקה, לנוכחות המוזיקה ומקומה בחדר הטיפולים ולמשמעות המוזיקה ופרשנותה בהדרכה ובמחקר. המחברת מציגה מושגים, גישות וכיוונים עכשוויים בשדות המשפיעים על דיסציפלינת התרפיה במוזיקה אשר עיצבו את תפיסת עולמה המקצועית, כגון פילוסופיה, פסיכולוגיה, מוזיקולוגיה ומדעי המוח.

המחברת מציגה את פילוסופיית ההעצמה ומסבירה מהי רפואה סלוטוגנית; היא מתמקדת בפסיכולוגיה חיובית ובצמיחה פוסט-טראומטית; בתחום המוזיקולוגיה המונח מיוזיקינג מקבל תשומת לב מיוחדת, ובתחום חקר המוח היא מציגה התפתחויות במדעי המוח הקשורות למוזיקה. מכאן עוברת המחברת לעיסוק בדיסציפלינת התרפיה במוזיקה, תוך כדי כך שהיא מציגה גישות תיאורטיות חדשות הקשורות למושגים כגון פמיניזם, כוח, העצמה ואותנטיות. היא מתבוננת בשתי הגישות העיקריות בתרפיה במוזיקה: תרפיה במוזיקה פסיכודינמית ותרפיה במוזיקה מבוססת מוזיקה; היא מנסה ליצור ביניהן רצף ומציגה את מודל המיוזיקינג שבנתה בהקשר של תרפיה במוזיקה.

בפרק המוקדש לתרפיה במוזיקה וטראומה, המחברת מתמקדת בצמיחה פוסט-טראומטית, תוך כדי הבאת דוגמאות מעבודתה הטיפולית עם נשים שחוו טראומה ואובדן בחייהן. נושא אחר המובא בספר הוא תרפיה במוזיקה רב-תרבותית. המחברת מסבירה כיצד הניסיון שרכשה בעבודה עם עולים חדשים ואנשים מתרבויות שונות הכריח אותה להקדיש תשומת לב רבה לנושאים תרבותיים ולראות את עבודתה על הרצף שבין חדר העבודה הסגור למעורבות בקהילה. לסיום, אמיר משרטטת את האני מאמין שלה בקשר לעתיד התרפיה במוזיקה בארץ.
רסלינג
מאת: ארי קטורזה
תיאור: הספר מדרגות לגן עדן מתאר את הדרך שבה יזמים ומוזיקאים יהודים (אל ג'ולסון, ארווינג ברלין, ג'רום קרן, ג'ורג' גרשווין, ג'רי ליבר ומייק סטולר, קרול קינג וג'רי גופין, פיל ספקטור, ברט בכרך, בוב דילן ועוד רבים אחרים) השפיעו על התפתחותה של המוזיקה הפופולרית האמריקאית מסוף המאה ה-19 עד לאמצע שנות ה-60 של המאה ה-20: החל במופעי הבלאקפייס מינסטרלס, דרך סגנונות הראגטיים, בלוז, גוספל, ג'אז, פולק, מחזות זמר, וכלה ברוקנרול. הספר מתחקה אחר יחסיהם הממשיים והדמיוניים של יזמים ומוזיקאים יהודים עם מיעוט אחר, האפרו-אמריקאי. "מדרגות לגן עדן" בודק את הדיאלוג האמנותי, הרגשי ולעתים האידיאולוגי שניהלו דמויות אלה עם מוזיקאים אפרו-אמריקאים ועם הכריזמה של המוזיקה השחורה לכדי יצירת ברית יהודית-שחורה שעיצבה יחדיו את המוזיקה האמריקאית. הספר עוקב אחר ההגירה היהודית לארצות הברית וכניסתם של יהודים לתעשיית הבידור והתרבות. הוא מקצה מקום נרחב לקשר הטעון בין מוזיקה לפוליטיקה כפי שהשתקף בברית היהודית-שחורה – הן במאבק למען צדק חברתי והן במוזיקה. "מדרגות לגן עדן" חושף את ההצלחה היהודית בתעשיית המוזיקה ואת היחסים המיוחדים ולעתים הבעייתיים שנרקמו בתהליך זה, כך שהפכו למקור האשמה על ניצול הון אמנותי ואנושי של אפרו-אמריקאים בידי יהודים. לצד זאת הספר מראה כיצד הברית היהודית-שחורה לקחה חלק בקונפליקט ההגמוני של התרבות האמריקאית במהלך המאה ה-20, ואף השפיעה במהלך שנות ה-60 על תהליך שקיעתה של האליטה הוואספית.
רסלינג
מאת: אורי דורצ'ין
תיאור: מוזיקאים בישראל שאפו מאז ומתמיד להרגיש חלק מהעולם הגדול, אבל אף על פי שבכל דור נראה כאילו התנאים טובים מתמיד לעשות זאת, מתברר שהמרחק נותר בעינו. גם כיום, בעידן המכונה גלובלי, ישנו רושם שצעירים בישראל חולשים על הידע והטכנולוגיה שיאפשרו להם סוף סוף לגשר על הפער ולבטל את הגבולות – האומנם? ואם אמנם פנינו לחציית הקווים, האם אין ההגדרות הגנטיות, אלה המפרידות בין שחור ללבן, מהוות קו גבול אחרון? ספרו של אורי דורצ'ין, אשר מתבסס על מחקר של סצנת ההיפ-הופ בישראל ועל ראיונות עם הדמויות המובילות בה, מספק תשובות בלתי צפויות לשאלות אלה ואחרות. זיקה נלהבת של ישראלים לסגנון אפרו-אמריקאי נדמית במבט ראשון כנהייה בלתי מבוקרת אחר אופנה חולפת וכביטוי נוסף של הפניית עורף לערכי התרבות המקומית. ואולם, מבט אחר עשוי להראות שהבחירה במוזיקה השחורה דווקא מבטאת כמיהה למושגים ברורים של שיוך תרבותי יציב וקבוע, כזה שישראל הגלובלית והמפולגת מתקשה לספק לצעיריה. מטרתו של ספר זה אינה להפנות מבט פנימה אל ההקשרים הישראליים בלבד. באמצעות הדוגמה של יצירת ההיפ-הופ נוגע הספר בכמה מהשאלות המרכזיות המלוות את ביקורת התרבות והאמנות לאורך עשורים רבים. ייחודה של התופעה הנחקרת כאן מאפשר מבט ביקורתי על הנחות מקובלות בכל הקשור ליחס שבין תרבות ואמנות, ערך אמנותי וערך מסחרי, מחאה ואופנה. הפולומוס סביב מהותה ומשמעותה של המוזיקה השחורה (בישראל ובכלל) משמש בסיס לדיון תיאורטי חדשני ומקורי, אשר טוען לאמת האמנותית במוזיקת הפופ בעידן של קץ האותנטיות. בין לבין מאיר הספר את האופציה לכינונה של תרבות ישראלית כמרחב סולידרי, תוך כדי אימוץ אופנות שאינן ישראליות כלל.
רסלינג
מאת: אלינור כרמי
תיאור: תרבות הטראנס הישראלית היא תרבות שעוסקת במוזיקת טראנס, ומאז היווסדה בסוף שנות ה-80 היא תופסת חלק נכבד בתרבות הצעירים הישראלית. תרבות זו נתפסה שנים רבות כבלתי לגיטימית, ולכן חדירתה לישראל כמעט לא זכתה להתייחסות מצד הגופים המסדירים את שדה המוזיקה הפופולרית. למעשה, מהרגע שבו המדיה הישראלית החלה לדווח על תרבות הטראנס, תוך כדי מסגורה בפאניקה מוסרית, היא נתקלה בקשיים רבים בעקבות ניסיונות מצד המשטרה, מערכת בתי המשפט והמדיה למנוע ולהפסיק את קיומה. על אף ניסיונות אלה, תרבות הטראנס ממשיכה לפעול ולשגשג, תוך כדי קיום תעשיית מוזיקה ענפה ומסיבות – בחיק הטבע ובמועדונים – אשר מתרחשות מדי שבוע והמתהדרות במוניטין וביוקרה גלובליים. ספרה החלוצי של אלינור כרמי שואף להציג לראשונה אינטגרציה של מספר מקורות מידע שיסייעו להבנה מעמיקה ומקיפה יותר של התהליך המורכב של חדירת תרבות הטראנס לישראל – האסטרטגיות של סוכנים מוסדיים בעלי אינטרסים לבלום תרבות צעירים חדשה; סיפוריהם ומאפייניהם של האנשים שייבאו ועיצבו את תרבות הטראנס בישראל – וכמו כן להוסיף על הידע הקיים בנוגע לתת-תרבות של צעירים בישראל וההליך המורכב של המעבר הבין תרבותי שהיא עוברת.
רסלינג
מאת: אורי הולנדר
תיאור: הזיקות הגלויות והסמויות בין ספרות למוסיקה – קשרי הקשרים בין אמנויות אלה לבין עצמן ובינן לבין העולם – הן שעומדות במרכזו של ספר זה. הספר אינו מבקש להציג לקוראיו פנורמה רחבת ידיים וחובקת כל, – איזו שאיפה להקיף את כל סימני השאלה ואת כל סימני הקריאה שצפים ועולים במפגש חידתי ומסקרן זה, – כי אם לגעת נגיעות קטנות בנושאים טעונים ורוויים. אלה הן המסות הקצרות המכונות "פרלודים", מסות שאימצו להן למוטו את פסוקו של המשורר הארט קריין: "על פני גדלו?ת מרחב כזה / דרושה פסיעה עדינה". הספר דן גם בשאלות מתחומי הפילוסופיה של האמנות והסוציולוגיה של המוסיקה, ואף עוסק בעולמותיהם של יוצרים ספציפיים – מלחינים, מבצעים, סופרים ומשוררים – שהקשר בין האמנויות נוכח בהם בבירור.
מוסד ביאליק
מאת: שושנה וייך-שחק
תיאור: ספר זה הוא מחווה למסורת יהודית נושנה הנשמרת וחיה עד היום. בתקופה בה שולטת הנטייה להמיר את הישן בחדש — ואת החדש בחדיש יותר — ד"ר שושנה וייך־שחק, מוזיקולוגית מומחית לשירת יהודי ספרד, מזמינה את הקוראים לצאת למסע בעקבות אוצר הרומנסרו; אותו אוסף שירֵי־סיפור אשר מגורשי ספרד נצרו עמם לאורך הדורות, העשירו וזימרו במנגינות מיוחדות, רבות רבדים, סולמות ומקצבים. מדובר באוצר תרבותי שלם ועשיר; כל שיר נושא עמו סיפור רב עוצמה — לעתים דרמטי, לעתים רומנטי, ותמיד מרגש. לקוראי הספר צפוי מסע רצוף גילויים — כל ביקור מחודש ביצירות צופן רובד נסתר נוסף, בין אם מדובר בהיבט התוכני — גילוי משמעות פילוסופית או מוסר השכל, ובין אם בחשיפת רובד חדש במבנה המוסיקלי — פן מרתק בפני עצמו
פרדס הוצאה לאור בע"מ
מאת: אנדרה היידו, מירה זכאי
תיאור: חמש עשרה שנים חלפו מאז יצא לאור הספר לאן שוחים דגי הסלמון ומירה זכאי ואנדרה היידו מוסיפים לשוחח ואף מצרפים לדיאלוג העשיר ביניהם תלמידים-לשעבר שהיו לחברים-עמיתים בהווה. היא זמרת ומוזיקאית שמאחוריה קריירה בינלאומית מפוארת, הוא קומפוזיטור מוערך בארץ ובעולם וחתן פרס ישראל למוזיקה. שניהם אנשי תרבות וספר, מורים ומחנכים שהעמידו דורות של מבצעים ומלחינים. בצל האקטואליה הישראלית הגועשת מביא הספר דלתות נפתחות דיאלוג רב-שנים הנפרש על פני מגוון נושאים: מוזיקה, יהדות, ציונות, ספרות, פוליטיקה, חינוך ופילוסופיה. התובנות העולות מן השיחות בין שני אמנים מרתקים אלה מזמינות את הקורא להתבונן בחייו שלו ובהקשר החברתי, התרבותי והפוליטי שבו הם מתנהלים. (מתוך הכריכה האחורית).
הקיבוץ המאוחד
מאת: איתן אביצור, מרינה ריצרב, אדוין סרוסי
תיאור: קובץ זה מקורו בכנס ``לבוש ותוך`` שאורגן על ידי המחלקה למוסיקה באוניברסיטת בר-אילן בשיתוף עם מרכז דהאן בשנת 2003. הקובץ כולל מגוון מאמרים בנושא הקשר שבין המסורות המוסיקליות היהודיות השונות וכן בין המסורות הללו ובין תרבויות המוסיקה של הסביבה הלא יהודית ותהליכי האקולטורציה השונים המתלווים למבעי התרבות הללו. ארבעה שערים בקובץ: השער הראשון, ``הגות ועיון`` עוסק בתאוריות ובמודלים המנסים לאחד את המחקר במסורות היהודיות תחת מטרייה אחת; השני, ``ממזרח הים התיכון ועד מערבו`` דן במסורות מוסיקה שהתפתחו באגן הים התיכון, בעיקר אלו הספניולית והספרדיות-ירושלמיות; השלישי, ``מהריין ועד הוולגה: מסורות אשכנז`` עוסק במסורות ממרכז אירופה וממזרחה; הרביעי, ``מקצווי הזמן והמרחב`` מביא מאמרים הנוגעים בשולי הנושא המרכזי ומאירים אותו מהצד האוניברסלי שבו.
הוצאת אוניברסיטת בר אילן
מאת: דב שוורץ
תיאור: זיקת היהדות למוסיקה היא נושא לשיח ער בשנים האחרונות. התחייה המוסיקלית בציבור הדתי היא אחד הביטויים לכך. ספר זה מציע דיון מחקרי מקיף ראשון במפגש של המוסיקה והיהדות בתחום התאולוגי והפילוסופי. הספר מתחקה על גלגוליו של מוטיב המוסיקה בהגות היהודית לדורותיה. בחלקו הראשון הוא מתאר את הדרך שעשתה המוסיקה ככלי המשרת מטרות דתיות, פסיכולוגיות ותועלתיות עד היותה לתחום בעל ערך עצמאי וסגולי. במקביל נידונות ההערכות השונות שהמוסיקה זכתה להן בהגות היהודית וזיקתו המיוחדת של עם ישראל למוסיקה. בחלק השני נידונים מעמדה ומקומה של המוסיקה בהגות הציונית הדתית. במסגרת זו נבחנת תודעת היצירה של מלחינים דתיים באמצעות כתביהם ודבריהם. (גב הספר).
הוצאת אוניברסיטת בר אילן
מאת: צבי צרי
תיאור: "יוזף היידן הוא אחד מאותם יוצרים גדולים שכוכבם מזהיר עוד ועוד עם חלוף השנים.
העומק הבלתי נתפס של יצירותיו, האחידות והבשלות של השפה האמנותית שלו והרעננות של המוזיקה שלו — הפכו אותו לאחת הדמויות המרכזיות בתולדות המוזיקה המערבית.
לביוגרפיות של מוצרט, בטהובן, שוברט וברטוק, שכתב צבי צֹרי, מצטרפת עתה הביוגרפיה המרגשת של היידן.
הספר נקרא בנשימה עצורה.
סיפורו של הילד מהכפר, שהתגלגל לעיר הגדולה, בילה לאחר מכן שנים רבות בחצרו של נסיך שהיה חובב מוזיקה מושבע ובגיל מבוגר יחסית יצא משם והגיע ללונדון, שם נעשה כוכב של ממש — הוא סיפור מרתק.
הטרגדיה האישית הגלומה בסיפור נישואיו הלא מאושרים, בימי העוני שעברו עליו בדרך לתהילה, עבודתו החינוכית הענפה, האירועים המגוונים והלא צפויים בחצר אסתרהאזי, בווינה ובלונדון — כל אלה מוצגים בשפה קולחת ובהירה.
סיפור חייו הארוכים של יוזף היידן הוא סיפור מרתק, והבנתו מסייעת בפענוח המוזיקה שלו, שהומור ונימה טראגית, קלות ועומק שזורים בה זה לצד זה.
יוזף היידן, האדם העמוק והמשעשע, האמן החכם, המיומן ובעל הדעה, איש הרוח שידע גם מעשיוּת מהי, ניצב לפנינו באופן בהיר וממשי.
אישיותו הכובשת וסיפור חייו מעוררים בנו תשוקה גדולה להיכנס לעובי הקורה ולהאזין למוזיקה המופלאה שהשאיר לנו בשפע ובנדיבות" (פרופ' מיכאל וולפה ראש החוג לתורת המוזיקה, קומפוזיציה וניצוח באקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים).
צבי צֹרי הוא מחנך מוזיקלי שהעמיד תלמידים הרבה ובהם מנגנים, מלחינים, מוזיקולוגים ומורים למוזיקה.
 
נהר ספרים
מאת: יהויכין סטוצ'בסקי
תיאור: "יצר המוסיקה שחי באומה, בצורתו הקמאית והבסיסית, תופעה קיבוצית הוא.
תוך כדי התפתחותו הצרופה, הוא נעלם מן העין וחוזר ועולה ומוצא ביטוי בצורות חדשות ובפי נציגים חדשים.
על קרקע זו, הקיבוצית-הלאומית, גדל ההישג האישי...תכליתו של ספרנו היא להעביר לנגד עיני הקורא את עולם הכליזמרים בכללותו ולייחד את הדיבור על דמויותיו הבולטות יותר, על פעילותם, הישיגיהם המוסיקאליים וביצועיהם".
לספר מצורפים תווים משיריהם האופייניים של הכליזמרים.
מוסד ביאליק
מאת: דון הרן
תיאור: המוסיקולוגיה היא אמצעי הסתכלות במוסיקה לבחינותיה השונות, בהתייחסותן ההדדית וביחסן להיסטוריה הכללית.
המידע המשמש יסוד למוסיקולוגיה יונק מבקיאות ברפרטואר המוסיקאלי, בתיאוריה המוסיקאלית ובתולדות המוסיקה.
מוסד ביאליק
מאת: צבי צרי
תיאור: ספר זה, המגולל את תולדות חייו של המלחין בלה ברטוק, הוא בעיני אירוע חשוב בתחום הכתיבה על מלחינים ידועי שם במאה העשרים.
ברטוק נמנהֶ עם הדמויות הקלאסיות של המוזיקה המודרנית — אותה מוזיקה שצמחה מתוך הרומנטיקה של המאה התשע עשרה והציבה אתגרים חדשים לנגנים ולקהל המאזינים.
באישיותו הרבגונית כפסנתרן, כמלחין, כפדגוג וכמוזיקולוג, תרם ברטוק תרומה גדולה למוזיקה של המאה העשרים, וכבש את מקומו כמייצג של מי שידעו לשלב חידוש עם מסורת, חופש עם משמעת, ומקוריות עם יכולת תקשורתית רבת משמעות.
בספרו של צבי צֹרי באות כל התכונות הללו לידי ביטוי: לצד האמת ההיסטורית, המבוססת על עיון ומחקר בתולדות המלחין, מוגש לקוראים תיאור סיפורי מעניין על חייו המקצועיים, החברתיים המשפחתיים והאישיים של ברטוק. מקצת הסיטואציות המתוארות הן פרי דמיונו של המחבר, אך אלה נותנות למהלך הדברים צביון חי ונושם, ואינן פוגמות באמת ההיסטורית.
ראוי לציין שלצד התעתיק העברי של השמות המוזכרים בספר, השמות מופיעים בדרך כלל גם בשפות המקור, והדבר עוזר לקוראים לבסס את הידע שלהם בתולדות המוזיקה של המאה העשרים.
יש לקוות שספרו זה של צבי צֹ רי יזכה להצלחה שלה זכה ספרו רחב ההיקף על בטהובן.
פרופ' צבי אבני,
מוותיקי המוזיקאים בישראל
צבי צֹרי הוא מחנך מוזיקלי שהעמיד תלמידים הרבה ובהם מנגנים, מלחינים, מוזיקולוגים ומורים למוזיקה. בין ספריו נמנים: "יסודות התאוריה של המוסיקה" (לתלמיד, 1975 ; "מדריך למורה" 1992 — הוצאת המחבר); "דרכים בהוראת הסולפג'" (הוצאת המחבר, 1996); יומנו של מוצרט" (אור תו, 1999); "שוברט — מבט אל עולמו" (נהר ספרים, 2010 ); "בטהובן – בעין הסערה" (נהר ספרים, 2011 ).
נהר ספרים
מאת: עדה ברודסקי
תיאור: כונסו כאן תמליליהם של הידועים והאהובים בשירי האמנות הגרמניים (``לידר``) במקור ובתרגום לעברית. המבחר מתמקד בתקופת הפריחה של הליר, היא התקופה הרומנטית, עם מוצרט, מלחין ``הסיגלית``, כסנונית הראשונה וולף ומהלר בעמדת מעבר של חותמי תקופה מזה ופותחי אופקים מזה. כלולים בשלמותם מחזורי השיר החשובים של ספרות הליד: ``אל האהובה הרחוקה`` של בטהובן; ``הטוחנת היפה``, ``מסע החורף`` ו``שירת הברבור`` של שוברט; ``זר שירים``, ``אהבת משורר`` ו``אהבת אשה וחייה`` של שומן; ``שירי שוליה נודד`` ו``שירי מות ילדים`` של מהלר. הפיוט הרומנטי התבשם מניחוחות פרחים, סלסולי זמירים ומכאובות לב. את מנגינתו הפנימית, המתבקשת מכך, מקיימים התרגומים בספר בדרכי החריזה והמשקל; רוב רובם תואמים את הלחן באורח כללי.
במבואות בראש כל פרק יש מידע תמציתי על פעלם של המלחינים השונים בתחום הליר.הספר ראשון לאנתולוגיה מתוכננת: ``מלים לצלילים``, שתביא לקורא העברי מתמליליהן של יצירות סימפוניות, יצירות קאמריות, יצירות ליטורגיות ותמלילי שיר משפות אחרות.
הקיבוץ המאוחד
מאת: צבי צרי
תיאור: בטהובן — בעין הסערה מגולל באופן מרתק את קורות חייו של בטהובן. דמותו המיתית כמעט של המלחין הגדול נפרסת לפנינו ברומן ביוגרפי המבוסס על תיעוד מהתקופה ועל מכתבים ומחקרים, התורמים לבניית דמות של אדם ענק, על ייחודו ועל גדולתו, ובה בעת על מגבלותיו.
תוך כדי קריאה אנו מתוודעים לחיי היומיום של בטהובן — ליחסיו עם סביבתו הקרובה והרחוקה ולקשר העמוק שלו לטבע, ונחשפים להתפתחותו האמנותית.
בספר זה משכיל צבי צרֹי להציג את אישיותו הרב־גונית והמיוחדת של בטהובן מכמה נקודות מבט: הפן האמנותי — היוצר זוכה להכרה בדורו, אך מתקשה בסוף חייו להיות מובן אף לבני חוגו; הפן הפוליטי — האמן המרדן והסורר מושפע מן הרוח המשחררת של המהפכה הצרפתית; הפן האישי — בטהובן מתוסכל מבריאותו הלקויה ומהתחרשותו, וגם מאי יכולתו להקים משפחה ומאכזבתו הגדולה בימיו האחרונים: כישלונו באימוץ אחיינו הצעיר.
בטהובן — בעין הסערה הוא שער כניסה ראוי ומאלף לעולמו של המלחין, וימצאו בו עניין רב הן חובבי מוזיקה — מנגנים ומאזינים, והן מי שמוזיקה היא עיסוקם המרכזי.
נהר ספרים
מאת: צבי צרי
תיאור: שוברט הוא רומן ביוגרפי מרתק, ראשון ויחיד מסוגו בעברית, המחיהֶ את סיפור חייו של פרנץ שוברט — המלחין שבטהובן אמר עליו כי "יש בו ניצוץ אלוהי", ועל אף זאת לא זכה לתהילה בימי חייו הקצרים.
פרנץ שוברט, הצעיר החביב, נעים ההליכות והתמים, שנוּצל על ידי מו"לים ממולחים ושרד רק בזכות ידידיו ואוהביו, עד מותו בגיל 31 והוא עני וחולה — היה מראשוני המלחינים הגדולים של התקופה הרומנטית. כיום הוא נחשב לגדול המלחינים המלודיסטים לצידו של רוסיני, וידוע כאביו מולידו ומעצבו של הלִיד, השיר האמנותי, שלמילותיו גילה יחס של קדושה. ברוח זו הלחין את יצירותיהם של גתה, היינה ואחרים. המגע עם שירתו של גתה, כבר בראשית דרכו כמלחין לִידֶר, סייע בידי שוברט ליצור את המודל של הליד. מודל זה שימש אבן דרך לבאים אחריו: שומאן, מנדלסון, ברהמס ואחרים.
שוברט, המבוסס על מחקר תיעודי רְחב היקף ועל מאות מקורות היסטוריים, מזמַן מפגש נדיר עם המלחין הגאון הנחבא אל הכלים הזה, וחושף את אישיותו הרומנטית המיוסרת והמאושרת כאחד — על רקע התקופה שחי בה.
צבי צֹרי הוא מחנך מוזיקלי שהעמיד תלמידים הרבה, ובהם מנגנים, מלחינים, מוזיקולוגים ומורים למוזיקה.
בין ספריו נמנים "יסודות התאוריה של המוסיקה", הוצאת המחבר (לתלמיד, 1975; מדריך למורה, 1992); "דרכים בהוראת הסולפג'" (הוצאת המחבר, 1996); "יומנו של מוצרט" (אור תו, 1999).
נהר ספרים
הצג עוד תוצאות