מאמרות קונג-פו-צה מבוא מאת דניאל לסלי

עמוד:12

יש בידינו מיסמכים , אמנם היסטוריים-למחצה ודמיוניים' למחצה , על תככים פוליטיים מצד מדינות ואישים שחתרו לבסס לעצמם מעמד . על החכם עצמו מסופר , שתודות לתכסיסיו המדיניים המזהירים זכה בניצחון דיפלומאטי גדול בשביל נסיך מדינת לו , מולדתו החלשה , על שכנתה החזקה צ'י . באלתה מדינת לו , מולדת החכם , עבר השלטון למעשה לידי שלושה בתיאב : מנג , 7 & וג'י . האחרון היה החזק שבהם , ובימי החכם היה השליט האמיתי האדק ג'י ה יאן' ולאחריו בנו , האדון ג'י קןנג , הנזכר כמה פעמים במאמרות . שלושת הנסיכים שליטי לו היו בימי החכם נטולי כוח שררה וכבר לפניהם לא היה השלטון בידי הנסיכים . החכם היה אחד האידיאליסטים השמרניים , שביקשו לעצור בעד התפוררותה של השיטה הפיאודאלית ולהחזירה ליושנה . הוא ביקש להחזיר את השלטון לידי הקיסר מבית ג'ו ולידי הנסיכים שהם צמיתיו ( עי' למשל פרק , 16 ב , . 0 הוא קובל על עזות פניהם של שלושת בתי האב שנטלו את השררה לידם . במאמרות נאמר שהחכם ביקש לשמש בכהונה אצל כמה מורדים ( עי' , 17 א , ה , ז , ( ויש תולים דבר תמוה זה בתקוותו של החכם , שמודדים אלה יטלו את השררה מידי בית ג'י ויחזירוה לנסיך ( אבל אפשר שניכרת בסיפורים אלה השפעתם של מקורות אנטי קונפוציאניים , שביקשו למעט את דמותו של החכם על ידי קשירת שמו בענייני מרידות . ( כבר בימי החכם , בתקופה הידועה בשם צ'ון צ'יו = ) דברי הימים , -722 , ( 481 התחילה התפוררותה של השיטה הפיאודאלית . לאחר מות החכם התחילה תקופה הידועה כתקופת המדינות הלוחמות . ( 221-403 ) סבורים שחסרונו של שלטון מרכזי אחד ורפיפותו של השלטון בכמה מדינות סייעו הרבה להתפתחותן של האסכולות השונות בפילוסופיה של הזמן ההוא . חכמים ומלומדים היו נודדים ממדינה למדינה ומבקשים אחר שליט שיהיה נכק לקבל את שירותם ואת דעותיהם . לאחר סכסוכים , תככים ומלחמות הרבה הצליחה מדינה מיליטאריסטית פראית למחצה - צ'ץ , ממערב סין - לכבוש את כל יתר המדינות ויסדה את הקיסרות ההיסטורית הראשונה בשנת 221 לפני סה-נ . תולדות חייו של החכם קונג פרשת חייו של החכם קונג נתגלגלה במרוצת הדורות בגלגולים שונים וניתוסםו עליה מיני פרטים ונופך , הן ממקורות המעמידים בה עניינים שהם חוץ לגדר

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר