דברי מבוא

עמוד:13

כאילו שומע את פעמי המשיח , וכי הוא קושר את האמנות החדשה בדימוימעורפל , אף סוגסטיבי —של מעיו גאולה רוחנית כללית . הפיכת תהליך היצירה למואר על ידי y , v התבונה משקפת , אולי אף מממשת , את התחייה של ממלכת הרוח והיא מציינת את ראשיתה של תקופת הרוחניות הגדולה . בזיקה הזאת ( ואפילו היא מעורפלת ועמומה ביותר ) שבין התמורה האמנו תית הגדולה לבין גלגוליהם של דימויים דתיים ומשאלות לב לגאולה טמון אחד המקורות הגדולים של האמנות המופשטת . בספרו של קאנדינסקי נחשף הוא לפנינו בחדות נדירה . מבוא למהדורה השלישית בשנים שחלפו מאז שהופיע תרגומו העברי של הספר שלפנינו הוסיח קאנדינסקי ועמד במרכז תורת האמנות המופשטת , ודיונים רבים בבעיות היצירה המודרנית נזקקו ל"על הרוחני באמנות . " דיונים אלה , שהרחיבו והעמיקו את ידיעתנו והבנתנו באמנות , אינם מחייבים שינוי הדברים המוצעים כאן לקורא העברי . לא ראיני אפוא צורך לשנות שינוי מהותי מנוסח המהדורה הראשונה . בסיפוק רב אנו רואים , כי תוך שנים לא רבות כבר יוצאת לאור מהדורה שלישית של "על הרוחני באמנות" בלבושו העברי — עדות נאמנה כי גדל אצלנו ציבור הלומדים תולדות האמנות והמתעניינים בעולם היצירה על תקופותיו ופניו השונים . אוגוסט 1984 משה 3 רש

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר