דברי מבוא

עמוד:9

להסביר יחס זה נזקק הוא למוטיב תיאולוגי , שבאמצעותו ביקשה הנצרות להבהיר את יחסה האמביוואלנטי אל היהדות . אמנם , מתגברת הבשורה ' החדשה' ( הנוצרית ) על 'הישנה' ( היהודית , ( אולם אין היא יכולה להתקיים בלעדיה . כשהוא מדבר על הציור המהפכני אומר קאנדינסקי ; 'כלום אפשרית היתה הברית החדשה בלעדי הברית הישנה ? כלום אפשר היה זמננו , זמן ההתגלות השלישית , בלי ההתגלות השנייה י כל זה אינו אלא הסתעפותן של האילן המקורי , שבו התחיל הכול . ' דברים אלה מעידים שקאנדינסקי מושרש היה בעולמות רוחניים אחדים . מצד אחד יש כאן זיקה עמוקה ומובהקת לעולם הדימויים הדתיים . אף כי קאנדינסקי לא היה 'דתי' במובן הרגיל של תואר זה , הרי ברור הוא של מיטאפורות של הדת הנוצרית יש עדיין ממשות רבה במחשבתו . אין הוא יכול להביע את התמורה המהפכנית של האמנות , שהוא היה בין מגשימיה , אלא בעזרת הדימוי השאול מן המחשבה הדתית . אולם מן הצד השני יש כאן , לדעתי , זיקה מובהקת למחשבה הרומאנטית , זו המקרבת את האמנות לדת , ואפילו מדברת על 'דת האמנות . ' גם קאנדינסקי מגלה דמיון רב בין הדת והאמנות . 'האמנות דומה במובנים רבים לדת . התפתחותה אינה מורכבת מהתפתחויות המבטלות את האמיתות הישנות והמגדירות אותן כטעויות , כמקובל במדעים , ' אלא השוני הוא שפע גוונים , שאינם מוציאים זה את זה . אפילו בהתפתחות הסגולית של האמנות החדשה לעבר ההפשטה מוצא קאנדינסקי הקבלה לרעיונות תיאולוגיים . פניית העורף של האמנות לתיאור הטבע היא , לפי קאנדינסקי , משום 'הפנמה' של האמנות , פנייתה לעבר 'הרוחני . ' פנייה זו נראית לו מקבילה לדרכה של הדת הנוצרית , כפי שהובנה ונתפרשה על ידי חכמיה . כשם שהדת הנוצרית היא דת 'רוחנית' משום שיש בה צימצום של היסוד המאטריאלי ( ואין זה כמובן מענייננו לדון בשאלה , אם עמדה זו נכונה היא אם לאו , ( כר האמנות המודרנית היא רוחנית משום שהיא שומטת את היסוד של תיאור הטבע הגשמי . רשאים אנו אפוא לומר , שעולמו האינטלקטואלי של קאנדינסקי , המשתקף ב'על הרוחני באמנות , ' מורכב גלגולי מושגים של הדת הנוצרית , ובמיוחד של הדימויים המקובלים בכנסייה הרוסית . זיקה זו אל העולם התיאולוגי מקנה משקל וחשיבות מיוחדים לשאלה העולה מן הספר שלפנינו . שאלה זו , שאמנם אינה מנוסחת כפשוטה , אר עומדת מאחורי כל הדיון , היא ו מה בא במקום המושא הטבעי , האובייקט ' הנאטוראליסטי , ' שהוא מסולק עתה מן היצירה האמנותית ? מן הראוי לציין , כי בניגוד לדעות הנשמעות כיום לעתים קרובות , אין קאנדינסקי רואה משום ערר בעצם סילוקו של האובייקט הטבעי של התיאור .

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר