היסודות החיוביים והשליליים בתרבות המערבית

עמוד:13

בנקודה זו עולה השאלה הנוגעת למעמדה של דת , המושתתת על צו אלוקי ויונקת מהתגלות , לעומת תרבות שמושתתת על הישגים ושאיפות אנושיים . הבעיה היא , שתרבות בתור שכזו עלולה להוות מעין חלופה לדבקות בקב " ה . תרבות הנותנת תשתית לחיים , ומספקת , לכאורה , את צורכי האדם , בהיותה מקיפה מבחינה סוציולוגית רחבה את הממסד הפוליטי והממסד החברתי - עלולה להיתפס כמשען ומבטח קיומי ומעשי . הבעיה הזו קיימת מקדמת דנא , והיא אימננטית בהווי האנושי , אבל היא מחריפה בעידן המודרני , כאשר היכולת של המערכת האנושית לספק את צורכי האדם הולכת וגוברת . בהקשר זה אנו מוצאים אצל חז " ל ובראשונים התייחסות לעולם הרפואה - האם לגנוז 'ספר רפואות ' מפני שאנשים אינם פונים לקב " ה אלא מחפשים פתרונות אנושיים . הרמב " ם מדבר בזלזול על תפיסה כזו ; הרמב " ן בפרשת בחוקותי דוגל בה . כאשר אנו עוסקים לא בתרבות חברתית אלא בתרבות 'גבוהה , ' ודאי שתכנים המביעים את עולמו הפנימי היצירתי של האדם בניתוק מהקב " ה - מעוררים סכנה של חלופה לאמונה ולדבקות . תרבות בתור שכזו יש בה תחרות פוטנציאלית עם אמונה ועבודת ה ' . בצורה יותר ספציפית בא הדבר לידי ביטוי בתרבות המערבית . בתרבות הזו , אותם היבטים בעייתיים שהם אימננטים בעצם קיומה של מערכת תרבותית - מחריפים . וכיוון שכך , יש מקום להתייחסות ספציפית לא רק מפני שאנו נמצאים אפופים על-ידה , אלא מפני שהתכנים והאופי של אותה תרבות מחריפים את הבעיות שהעלינו . כאשר באים אנו לדון ביסודות השליליים , מנקודת ראות תורנית , שבתרבות המערב באופן ספציפי , ניתן לעמוד על שני סוגי בעיות , ונעמוד עליהם בקווים כלליים . ישנם יסודות שליליים שהם בעייתיים מצד עצמם , וישנם יסודות שליליים שהם 'צד שני ' של יסודות , שהם מנקודת ראותנו חיוביים . להדגמת הדברים נראה את תחילתה ואת סופה של פרשת נח . אותם שני דורות שהתורה מגלגלת את קורותיהם בפרשה , ושחז " ל בסנהדרין התייחסו אליהם : דור המבול מצד אחד ודור הפלגה מצד שני . דור המבול מייצג את השלילה הצרופה : "כי השחית כל בשר , " וזאת בשני מישורים : האחד - פורקן יצרים , ירידת האדם מרמתו האנושית לרמה של בשר האדם כבשר . היצרים והתאוות משתלטים ללא כוח מרסן ומאפק . פן זה מודגש בפסוקים , וחז " ל מדברים בהקשר זה בעיקר על יצרים מיניים ועל סטיות מיניות . . 5 על נושא זה הרחיב את הדיבור , בין השאר , חוקר נוצרי חשוב בשם אמיל בחנו בספרו "הצו האלוהי . " . 6 בראשית ו , ' יב .

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר