מבוא

מתוך:  > פרקי האבות > מבוא

עמוד:13

בבית המדרש של הרב צבי יהודה קוק זצ"ל , שבו שהה ולמד ר"י בןנון , שמע את דבריו של הרצי"ה על מפגשנו עם ריבונו של עולם דרך התורה , ועל עולם הפרשיות . הרב צבי יהודה הוא שלימד בדרך של סדר כללי לתורה , הוא דיבר על זוגות של פרשיות ולא על פרשנות הפסוקים , על מהלכים כלליים בתורה של כלל ופרט וכלל , על מבנים 'משולשים' שונים בתורה , ועוד . לפני שנים שמעתי מהרב יואל כי דבריו אלה של הרב צבי יהודה , אף שאין הם מהווים פרשנות במובן המסורתי של התורה , הציתו בו את המחשבות על הצורך לפרש את המהלכים הגדולים בתנ"ך . את נקודת המוצא הזו פיתח ר"י בן-נון לשיטה של ממש . קריאה ישירה בתנ"ך , לפני העיון במפרשים , אף מאפשרת להיפגש פגישה ייחודית של כל אדם ואדם עם דבר . 'ה כל אדם נפגש עם התורה באופן מיוחד ההולם את נפשו הייחודית , והמפגש הפנימי העמוק שבין נפשו המיוחדת של אדם לבין התורה מגלה לו אורות מחודשים . מובן כי סכנה גדולה טמונה בדברים , ויש צורך להבחין הבחנה חדה בין אדם הלומד את התורה , לבין אדם הכופה את עצמו על התורה כגיגית , ומצפה כי היא תאמר בדיוק את מה שהוא חושב לבדו , ובכך מגלה פנים בתורה שלא כהלכה . ברם , הקשר הפנימי הישיר , העמוק והלוהט עם פרקי תורה ונבואה , כחלק בלתי נפרד מתלמוד תורה , מאפשר לשאול שאלות חדשות , לבוא עם עצמות מחודשות , שמקורן ביציאה מחושך לאור ומגלות לגאולה של ספר הספרים - המקור היסודי של רעיון הגאולה עצמו . בכך נפתחת האפשרות לחשוף מטמונים שקדמונינו לא יכלו לחושפם בשל היותם בגולה . סדר ומבנה בתורה אחת המשמעויות של דרך קריאה זו היא נתינת משקל גדול לסדר של התורה . הכלל הידוע "אין מוקדם ומאוחר בתורה" ( פסחים ו ע"ב ) הביא רבים לסבור כי אין בתורה סדר משמעותי , והיא תוצאה של התנפצות אור גדול לרסיסים רבים . המדרש המקביל את התורה ל"פטיש יפצץ סלע"

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר