מבוא

מתוך:  > על פי דרכו > מבוא

עמוד:9

נתבקשתי על ידי הוצאת 'תבונות' לקבץ יחדיו מבחר מאמרים בענייני הוראה וחינוך שרובם התפרסם בבמות שונות , על מנת להציגם במקובץ בפני הקוראים . מאמרים אלו הם פרי ניסיוני בהוראה ובניהול - בעיקר בבית הספר התיכון על שם הימלפרב - ופרי עמלי בהכשרת מורים במכללת הרצוג . אמנם המאמרים נכתבו ופורסמו על פני תקופת שנים ארוכה למדיי והיה מקום לשקול התקנתם מחדש והתאמתם לזמן שחלף , אם מפני שחלק מן הדברים כבר נדונו במשך הזמן בהקשרים שונים ועל ידי מחברים אחרים , ואם מפני שחלק מן הדברים דורשים התבוננות מחודשת . קצב החיים והשינויים החברתיים והתרבותיים מחייבים לכל הפחות ניסוח מחודש של חלק מהרעיונות , אם לא שינויים של ממש במיקוד ובתיאור , אף שלא חזרתי בי מדברים שנאמרו גם לפני שנים רבות . בסופו של דבר , העדפתי לשמר את טעמם המקורי של המאמרים , ולא לשנותם באופן מהותי . נוכחתי לראות כי למרות האמור לעיל , כינוסם יחד תחת קורת ספר אחת , בצירוף התקנה מסוימת , דברי קישור ושינוי הכותרות , יצר חטיבה מגובשת שיש בה מידה מרובה של עקביות רעיונית עד כדי משנה חינוכית סדורה . המאמר הראשון עוסק בהנחת היסוד הרעיונית בעניין מעלתו וייחודיותו של האדם היחיד בישראל , כפי שבאה לידי ביטוי בכתביו של הראי"ה קוק . המאמר השני עוסק בדרך היישום העיקרית של ההנחה הזו - במתן בחירה בחינוך ובחינוך לבחירה . המאמר השלישי עוסק בהיבנ ^ מרכזי אחר של המעשה החינוכי - הקניית כלים לתלמיד לבנות ולעצב את מערבת המידות והמשימות שייטול על עצמו בחיים , תוך הבנת המורכבות והצורך באיזון נכון ההולם את תכונות נפשו ומידותיו . המאמר הרביעי עוסק בדמות המחנך ומצביע על ריבוי הגוונים והדמויות של מחנכים ועל הדרך של מורה ומחנך לבחור בדמות ההנהגה המתאימה והרצויה לו . המאמר החמישי עוסק בתפקידו של המחנך כמתווך בין רצונות ההורים לצורכי התלמידים , ילדיהם . בהמשך לדבריו של רש"ר הירש ניתן לומר ,

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר