|
עמוד:9
שההזמנות לאירוע נמסרו כראוי , ושמידע על הסדר המשותף השיג כל אחד ואחד מהיהודים שמתגוררים במקום או שהזדמנו לאזור . לכן מפתיעה כל כך היתה תגובתו של הרבי כשראה שמזכירו מתעכב . הוא פנה אליו בחיוך וביקש שיצא לחגוג את הסדר עם בני משפחתו . גרונר עוד ניסה לעמוד על שלו , אולם הרבי התעקש לערוך את הסדר לבדו . המזכיר 7 יצא , והותיר את הרבי בחדרו . הרבי , הכוח המניע מאחורי פרויקט השלוחים , מפעל היהדות הגדול בעולם , מי שהצליח לשכנע אלפי בני אדם לעזוב את מקום מגוריהם ולצאת לכל פינה בגלובוס כדי לקדם את האמונה היהודית ואת עמקות המחשבה החסידית - בחר להישאר לבדו , בחדר קטן יחסיה , בבית מדרש הממוקם בלב לבה של שכונת פרוורים אמריקנית , שרוב אוכלוסייתה שחורה . על הבחירה הזאת חזר גם בשלוש השנים הבאות , עד היום שבו הכה בו שבץ מוחי , בכ"ז באדר א' תשנ"ב , 2 במרס . 1992 כיצד ניתן לפרש את הבחירה הזאת ? כיצד אפשר להבין את כוחו הכריזמטי של הרבי , לצד התנהגותו המסתגרת , שלא לומר סגפנית ? מדוע לא נענה להצעה להזמין אליו את ותיקי החסידים ולקיים את הסדר המסורתי עמם ? את הנטייה הזאת של הרבי להיות עם עצמו ובתוך עצמו ניתן להעריך טוב יותר כשקוראים מכתב ששיגר לחותנו , הרבי השישי של תנועת חב"ד , חמישים ושמונה שנים קודם לאותו ליל פסח של שנת תשמ"ח , . 1988 בשנת תר"צ , , 1930 שנה אחת בלבד לאחר חתונתו , התגורר עם אשתו בדירת שני חדרים זעירה בברלין ולמד באוניברסיטה המקומית . באותה שנה התחזקה המפלגה הנאצית ונהפכה מתנועה קטנה ושולית למפלגה השנייה בגודלה בגרמניה . הכלכלה הגרמנית עברה סדרה של תהפוכות . היא החלה להתאושש לאחר מלחמת העולם הראשונה , ושוב סבלה מהמשבר הגדול של , 1929 שגרר פיטורים המוניים וקריסה של המשק והתעשייה . לצד חוסר היציבות הפוליטית , התרבות הברלינאית פרחה באותן שנים . כמאתיים אלף יהודי העיר , שנטו לתמוך במגוון של רעיונות ועמדות , היו מעורבים בחלק נכבד מהפריחה הזאת ובתהליך מיצובה של ברלין במעמד תרבותי זהה כמעט לזה של פריז . הוריו של הרבי נותרו בברית המועצות הסטליניסטית , שהטילה מגבלות
|
|